FOREJTNÍK, J. Moderní přístupy k projektování elektrických zařízení se zaměřením na železniční stavby [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Bátora, Branislav

Práce je vhodně členěna do jednotlivých na sebe navazujících kapitol, ve kterých autor nejdříve teoreticky rozebírá zadanou problematiku a následně se věnuje praktické části projektování el. zařízení se zaměřením na železniční stavby. Teoretická část je výstižná a vhodně odkazována na literaturu a zdroje. Autor zde rozebírá legislativu a charakterizuje el. zařízení související se železniční infrastrukturou, trendy a směry v projektování metodou BIM, softwarové nástroje pro podporu projektování. V praktické části je představena tvorba ukázkového projektu klasickou cestu v AutoCADu a následně metodou BIM v softwaru Promis.e. Popis jednotlivých vytvořených modelů je však docela stručný a méně konkrétní. Pozitivně hodnotím vlastní pohled autora a porovnání náročnosti projektování metodou BIM. I když časová náročnost tvorby modelů je evidentní, stručnost popisu snižuje její hodnotu a přínos. Při řešení praktické části diplomant projevil dobrou orientaci v problematice a schopnost samostatně řešit zadané úlohy. Zpracování své práce konzultoval se svým vedoucím pravidelně. Na diplomových seminářích pokaždé prezentoval pokrok ve své práci a pohotově reagoval na dotazy a připomínky. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm B (85 bodů).

Navrhovaná známka
B
Body
85

Posudek oponenta

Pěcha, Jiří

Diplomová práce řeší nově vznikající problematiku normalizace a synchronizace projektové dokumentace v jednu celistvou disciplínu pomoci metody BIM zaměřenou na železniční stavby. Teoretická část popisuje obecný přehled o elektrickém zařízení, zmiňuje legislativní požadavky na dopravní infrastrukturu. Dále se práce zabývá se problematikou modernizace projekční činnosti a zavedení normalizace dle světových standardů tak, aby bylo možné dosáhnout většího přehledu nad projektem a případně řešit kolize vznikající mezi jednotlivými technologiemi. Součástí textu je rešerše trendů v oblasti železničních staveb a softwarové podpory v rámci standardu BIM. Praktická část popisuje postupy při vytvoření projektu ve „starém“ režimu prostředí CAD, kde byl po přijmutí zjednodušení vytvořen celý projekt a následně ten samý projekt je vytvořen v rámci standardu BIM. Dokumentace znázorňuje úsek železniční tratě s trakčním vedením napájecím uzlem. Dále práce pokračuje ve srovnání obou postupů projekce jak u prostředí CAD tak v prostředí programu využívající metodu BIM. V závěru práce jsou vyřčeny doporučení a postupy pro stávající projekční společnosti a nově začínající projektanty využívající standardizovanou metodu. Teoretická část splňuje všechny body zadání a umožnuje čtenáři nahlédnout do dané problematiky. V praktické části pozitivně hodnotím vytvoření projektové dokumentace ve dvou verzích a to jak stávající využívané prostředí CAD a následně v moderním a nově zavádějícím prostředí BIM. Zde mám pouze poznámku k nevhodně zvoleným barvám popisků přístrojů na výkrese, tím dochází k horší čitelnosti. Student odvedl velký kus práce, bohužel z psaného textu to na první pohled není vidět. Chybí mi tam nějaké náhledy do prostředí modelování nebo postupy jak se pracuje s programem nebo jak se vytváří výstupní dokumentace atd. Ale i tak práce působí odborně a splňuje všechny body zadání. Práci hodnotím 84 body tedy B – velmi dobře

Navrhovaná známka
B
Body
84

Otázky

eVSKP id 127226