HŘÍBAL, V. Studie nových trendů zelené logistiky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Bartošek, Vladimír

Celkový koncept (stejně jako vyhotovení) závěrečné práce je neobvyklým vhledem do aplikační oblasti nastupujících témat environmentálních přístupů v logistickém řízení podniku plynoucích z 6 základních priorit Evropské komise na období 2019-2024. I přes vysoce aktuální téma, autor diplomové práce nevyužil potenciál možností, který souvisel se zvoleným tématem, typem rozhodovací úlohy a nepokusil se o zařazení některé z moderních či pokročilých a inovativních přístupů řešení manažerského rozhodování u složitých a nestrukturovaných problémů, jak se u zvolené oblasti nabízelo. Za očekáváním zůstalo i spektrum přístupů (např. GLEC Framework) související s metodami kalkulace a implementace přístupů zaměřených na snižování emisí v podnikové praxi. Závěrečná práce je zpracována standardním způsobem. Výraznější formální nedostatky neovlivňují výsledky práce. Připomínky a otázky vedoucího k obhajobě: 1. Vysvětlete způsob volby a kritéria volby zvolených metod (vícekriteriálního) rozhodování použitých v diplomové práci. 2. Vysvětlete způsob volby vah u jednotlivých kritérií.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů C Cíl závěrečné práce je formulován značně komplexně a rozsáhle, což kladlo zvýšené požadavky na schopnosti autora konkretizace zvoleného způsobu řešení ve vnitropodnikových podmínkách zvolené společnosti. Přestože rozsah vymezeného cíle nabízel střednědobou až vrcholovou perspektivu úrovně řízení, autorův preferovaný přístup vrcholového řízení doplněný o nezbytné znaky střední úrovně lze považovat za úspěšně naplněné, nicméně právě tento způsob řešení se odrazil na možnostech kvantifikace nejen ekonomických přínosů navrhovaného řešení.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C Zvolená metodologie způsobu řešení závěrečné práce odpovídá stanovenému cíli. Drobným nedostatkem zvoleného postupu řešení závěrečné práce, je vysoká míra abstrakce rámcového postupu řešení na úkor objektivizace rozhodovacího procesu a zároveň skutečnost, kdy autor přesvědčivě nepokračuje v řešení diplomové práce až do oblasti realizační (projektové) části řešení.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B Schopnost autora interpretovat dosažené výsledky a vyvozování závěrů je na vysoké úrovni, přičemž v řadě aspektů řešení závěrečné práce je právě tato schopnost nahrazena osobní znalostí podmínek a principů fungování zvolené společnosti.
Praktická využitelnost výsledků D Praktická využitelnost výsledků práce závisí jak na vnějších podmínkách (např. parametrická úprava strategie Evropské komise (EK), změna cen pohonných hmot nebo i technologickém vývoji atp.), tak na vnitřních možnostech a dlouhodobých cílech zvolené společnosti. V obou dvou rovinách lze předloženou diplomovou práci chápat jako netradiční pohled na manažerské rozhodování strategického (vrcholového) charakteru, než-li za konkrétní řešení implementace green logistiky postavené na prvcích projektového řízení.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň D Uspořádání a formální náležitosti diplomové práce částečně odpovídají standardům závěrečné práce. Autor se dopouští mnoha nepřesností souvisejících se standardem charakteristiky problematiky úkolu, např. struktura obsahu závěrečné práce (např. chybějící názvy hlav. Kap. Seznam použitých zdrojů); hierarchizace hlavních kapitol závěrečné práce (tzn. kap č. 3.) a podkapitol (tj. Kap. 4); terminologický odklon názvu hl. kap. (tj. kap 5, Seznam použitých zdrojů vs. Seznam použité literatury) atp. Naopak použitá terminologie a odborná jazyková úroveň je na standardní úrovni, což potvrzuje autorovu zkušenost, zájem a orientaci ve zvolené oblasti řešení závěrečné práce.
Práce s informačními zdroji, včetně citací D V diplomové práci je použito celkem 29 informačních zdrojů, které jsou až na drobné výjimky tvořeny informačními zdroji z českého odborného prostředí. Náročnost tématu závěrečné práce se odrazila v unikátnosti zvolené kombinace témat z jednotlivých oblastí (tzn. matematického modelování, logistiky, teorie rozhodování a teorie dopravních prostředků aj.), což se však negativním způsobem projevilo v kvalitě a úrovni detailnosti předkládaných pohledů a východisek řešení. Zároveň tímto způsobem zůstaly nenaplněny očekávání literární rešerše aktuálních legislativních závazků a potřeb ovlivňujících zkoumanou oblast. V případě seznamu použitých zdrojů, se autorovi nepodařilo vyvarovat zařazení studijních textů mezi seznam použité literatury. Obdobně na proměnlivé úrovni je použitý citační styl autora, který v případě tištěných literárních zdrojů je téměř v pořádku, nicméně u elektronických informačních zdrojů autor nahrazuje ustálené zásady vlastním originálním způsobem řešení.
Navrhovaná známka
D

Posudek oponenta

Volf, Václav

Autor se v předkládané diplomové práci věnuje aktuálnímu tématu podnikové praxe – a to výběru vhodného způsobu vnitropodnikové přepravy nejen s ohledem na její ekonomický přínos, ale zohledňuje také dopad výsledného řešení na životní prostředí a společnost jako takovou. Pro tento výběr, který se uskutečňuje na základě předem definovaných kritérií, jež byla zvolena po diskusi s odborníky z dané firmy, je velmi vhodně užito metod vícekriteriálního rozhodování. Teoretická část diplomové práce nejprve podrobně popisuje historii logistiky jako vědního oboru, její moderní trendy a taktéž její nezastupitelnou a nezpochybnitelnou roli v dnešní společnosti. Dále se zaměřuje také na evropskou legislativu v oblasti motorových vozidel a pojednává i o ekonomických aspektech implementace zelených dodavatelských řetězců do praxe. Pozitivně lze hodnotit i míru technického detailu první pasáže práce, která je psána velmi čtivě a je poměrně obsáhlá. V praktické části pak autor vybírá vhodné řešení interní přepravy pro danou výrobní společnost, a to nejprve za pomoci jednodušší metody váženého součtu. pro porovnání výsledků je pak vhodně zvolena i sofistikovanější metoda TOPSIS. V rámci praktické části diplomové práce je rovněž detailně zpracován návrh řešení a nasazení optimální metody interní přepravy – tedy vozidel na čistě elektrický pohon. Celkově předkládaná práce působí srozumitelně a je rovněž přehledně členěná. Jako báze pro provedený výzkum je velmi efektivně užito jak knižních, tak internetových zdrojů, a autor též v určitých kapitolách využívá poznatků ze své předchozí závěrečné práce. Ocenil bych však, kdyby autor použil více aktuálních zdrojů a podrobněji popsal samotné metody vícekriteriálního rozhodování. Z pohledu stylistiky či drobných překlepů by si práce rovněž zasloužila ještě drobné korekce. Velmi kladně však hodnotím skutečnost, že si autor pro tuto diplomovou práci vybral reálné téma z každodenní podnikové praxe a že během tvorby této práce aktivně využíval svých kontaktů v dané společnosti. Práci tedy doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů A
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Praktická využitelnost výsledků A
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B
Práce s informačními zdroji B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 140607