VÁVROVEC, J. Optimalizace sacího potrubí zážehového motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2010.
Úkolem diplomanta bylo provést optimalizaci sacího potrubí pro závodní zážehový spalovací motor. Konstrukce předpokládala detailní pochopení funkce spalovacího motoru a vliv sacího traktu na jeho parametry. Konstrukci stěžuje skutečnost, že návrh, nebo úprava každé komponenty musí splňovat podmínky pro optimální proudění plynů. K řešení diplomové práce diplomant přistupoval odpovědně, se snahou zvládnout jak část teoretickou, tak především samotnou optimalizaci sacího potrubí a provedení dostupných výpočtů. Je nutné ocenit rozsah všech výpočtových prací, protože diplomant použil jak 3D CFD simulaci pro získání ztrátových koeficientů, tak i 1D a 0D program pro samotnou optimalizaci sacího potrubí. Pro ověření svých výpočtů potom diplomant provedl měření na měřicí stolici a aerodynamické trati. Využíval konzultací a potřebných podkladů k řešení, a to jak domácí tak i zahraniční odborné literatury, elektronických databází, včetně dokumentace k použitému softwarovému vybavení. S jejich využitím pak dospěl k výsledné variantě sacího potrubí. Pan Jiří Vávrovec prokázal odborné schopnosti pro řešení reálných problémů při konstrukci spalovacích motorů a jeho práce a osobní přístup může sloužit jako vzor pro další diplomové práce zabývající se řešením podobného problému.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Diplomová práce Bc. Jiřího Vávrovce je zaměřena na návrh sacího traktu soutěžního vozu. Cílem diplomanta bylo navrhnout soustavu sacího potrubí tak, aby bylo vhodné pro tento vůz, použitý motor a bylo v souladu s pravidly FIA pro divizi 1A. Celou diplomovou práci je možné rozdělit do několika částí. Náplní první části je úvod do problematiky a její teoretický rozbor. Hlavní částí práce je návrh rezonačního sacího potrubí s využitím 1D simulačního programu. Zde je nutno vyzdvihnout celou práci, neboť diplomant provedl celou řadu experimentálních měření pro k maximálnímu zpřesnění simulačního modelu. Dále se zabývá 3D simulacemi proudění sacím traktem kde v závěru provede výsledné zhodnocení a zpětné zanesení výsledku do 1D simulace, pro další zpřesnění modelu, čímž tímto práci značně zhodnocuje. Diplomant splnil veškeré cíle stanovené zadáním. Diplomová práce je dobře srozumitelná a logicky členěná. I po grafické stránce je práce provedena na velmi dobré úrovni.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 26356