MICHAL, T. Optimalizace sacího kanálu spalovacího motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.

Posudky

Posudek vedoucího

Vančura, Jan

Diplomová práce je zaměřena na optimalizaci sacího kanálu spalovacího motoru. Student zvolil tři nezávislé geometrické parametry, jejichž změny byly následně řešeny izolovaně. Tato metoda byla použita zřejmě díky její snadnosti použití. Na základě provedené analýzy student sestavil výsledný „optimalizovaný“ tvar. Výsledky simulace ověřil experimentálním měřením. Student si pro dosažení cílů v zadání musel osvojit znalosti z oblasti proudění plynů, modelování v CAD systémech a metodik CFD. Díky svému úsilí a velmi častým konzultacím splnil veškeré cíle, které byly na něj jakožto řešitele práce kladeny. Z práce bych rád vyzdvihl především grafickou úpravu a přehlednost. Použité metody jsou vzhledem k povaze úkolu adekvátní. Získané výsledky odpovídají teorii uvedené v odborné literatuře i obecně známým faktům, tedy největšího objemového toku při daném tlakovém spádu dosahuje dlouhý přímý kanál s velkým průměrem. Z tohoto důvodu jsem se rozhodl nehodnotit Vlastní přínos a originalita a Využitelnost výsledků v praxi. Celkově je práce na dobré úrovni a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací D
Samostatnost studenta při zpracování tématu E
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Svída, David

Diplomová práce je zaměřena na optimalizaci sacího kanálu spalovacího motoru. V úvodní části je proveden přehled prvků sacích systémů u současných spalovacích motorů. V této části by bylo ovšem vhodné se více zaměřit na rozbor proudění směsi ve válci, resp. možných praktických konstrukčních provedeních. V současné době existuje řada prací (i diplomových), které se podobnou problematikou zabývají, a z uvedených výsledků lze zvolit směr, kterým se při návrhu nového kanálu vydat. To souvisí se skutečností, jaké varianty byly pro optimalizaci zvoleny. Zcela určitě se dá obecně souhlasit se změnou délky, úhlu a průměru kanálu. Ovšem při pohledu na varianty uvedené na obrázku 49 je patrné, že klíčový vliv bude mít hodnota spodního rádiusu, která jak je z práce patrné, se neměnila. To také vedlo k tomu, že jako nejlepší varianta byla ta nejpřímější. Změna průměru je ovšem trochu zavádějící, protože jsme obecně limitováni vrtáním válce a konstrukčním provedení v místě sedla. Z práce není zřejmé, jaký byl průměr sacích ventilů oproti vrtání válce a zda již základní zvolená varianta nebyla poddimenzovaná. Bylo by vhodnější postupovat od maximálního průměru v sedle ventilu po vstup do hlavy válců. Diplomant ve výpočtové části prezentuje řadu barevných obrázků včetně zobrazení proudnic. Z přiloženého textu ovšem není patrné, co tím chce auto vlastně říct a proč tyto obrázky uvádí. Celkově lze práci hodnotit kladně a doporučit k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 38096