URBAN, M. Návrh zavěšení kol Formule Student [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Tématem diplomové práce Bc. Marka Urbana byla modifikace zavěšení kol závodního vozu kategorie Formule Student. Diplomant k návrhu změn zavěšení kol přistoupil velmi systematicky. Pečlivě analyzoval nedostatky předchozího konstrukčního řešení a vytipoval oblasti, na které se v návrhu zaměřit. Jednalo se o zástavbu systému odpružení, o výraznou změnu zavěšení zadních kol (zkracující převis zadní části) a o geometrii předních kol (snížení sil v řízení). V návrhu zohlednil i elastokinematiku zadní nápravy pomocí simulací v software ADAMS/CAR a ověřil chování celého vozu pomoci MM metody. Tím převyšuje obvyklé analýzy používané v diplomových pracích na podobné téma. Všechny změny pečlivě argumentoval nejen s využitím praktických zkušeností s předchozím vozem, ale i s pomocí teorie a mnoha výpočtů v softwaru Matlab a ADAMS. Student pracoval na diplomové práci s velkým nasazením a velmi samostatně. Na konzultacích si ověřoval některé své teoretické závěry a ocenil jsem, že jeho otázky směřovaly do hloubky problematiky. Z výše uvedeného vyplývá komplexnost návrhu a ohromný rozsah prací, který byl vykonán a jenž výrazným způsobem převýšil požadavky zadání. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Tato diplomová práce se zabývá vylepšením konstrukce a vlastností zavěšení kol nového monopostu formule student. V první části autor na základě měření a zkušeností z předchozího monopostu detailně rozebírá důvody vedoucí k přepracování celého zavěšení, možnosti zlepšení a popisuje související teorii. V další části pak zevrubně analyzuje veškeré vlivy jednotlivých změn z hlediska teorie a dopočítává potřebné parametry pomocí sestavených modelů. Zároveň neopomíjí, aby kromě zlepšení kinematických parametrů byla navrhovaná zlepšení v souladu s celkovou vylepšenou koncepcí vozu, včetně snížení hmotnosti a momentu setrvačnosti kolem vertikální osy. V závěrečné fázi práce autor výpočtově hodnotí svůj návrh také z hlediska pružných prvků a celkového dopadu na dynamiku jízdy. Ocenit lze zejména rozsah práce, která je kompletně napsaná v angličtině. Detailní vysvětlení všech aspektů spojených s problematikou prokazuje, že se autor výborně zorientoval v oblasti dynamiky vozidel a využití výpočtových nástrojů. Dokáže vhodně interpretovat dané výsledky a konfrontovat je s realitou tak, aby výsledné řešení bylo skutečným zlepšením. Po formální stránce je práce velmi zdařilá, a i přes velký rozsah provedených prací a samotného textu je ve všech částech velmi propracovaná.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 124572