LIBICHER, R. Návrh regulátoru otáček pro BLDC motor použitý pro quadrocopter [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Veselý, Libor

Pan Radek Libicher se ve své diplomové práci věnoval návrhu regulátoru otáček pro BLDC motor použitý pro quadrokoptéru. Zadání práce bylo po časové stránce velice náročné. V první řadě bylo potřeba navrhnout hardware regulátoru, kde byl kladen důraz na minimální rozměry. Výběr vhodných součástek a návrh DPS, které vytvoří funkční EC regulátor, vyžaduje nemalou šikovnost a zkušenost. Musíme si uvědomit, že při řízení BLDC motoru vhodného pro quadrokoptéru větších hmotností dochází ke spínání a rozepínání induktivní zátěže s proudem často přes 50A. Následně bylo potřeba navrhnout a naprogramovat algoritmus pro řízení BLDC motoru v bezsnímačovém režimu. Zde diplomant prokázal dobrou orientaci v domácí i zahraniční literatuře. Mohu potvrdit, že výsledkem diplomové práce je funkční EC regulátor otáček pro BLDC motory. Diplomant si optimálně rozvrhl svoji práci na celou dobu řešení dané problematiky, pracoval soustavně a svědomitě. Dle vlastního uvážení se zúčastňoval pravidelných konzultací, na které přicházel vždy připravený. Vypracovaná diplomová práce je napsána v logickém sledu a splňuje požadavky zadání. Při jejím vypracování diplomant, dle mého názoru, prokázal výborné inženýrské schopnosti. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji výborně A -96.

Navrhovaná známka
A
Body
96

Posudek oponenta

Buchta, Luděk

Pan Radek Libicher vypracoval diplomovou práci na téma: Návrh regulátoru otáček pro BLDC motor použitý pro quadrocopter. Zadání diplomové práce bylo obtížné nejen z hlediska odborného, ale především z hlediska časového. Student pronikl do problematiky řízení BLDC motoru a návrhu desek plošných spojů. Práce je napsaná v logickém sledu a rozdělena do pěti hlavních kapitol. V teoretické části se student zabývá popisem modelu BLDC motoru a možnostmi jeho řízení. Dále v kapitole rozebírá několik běžně používaných algoritmů bezsnímačové řízení BLDC motoru. V následující část uvádí popis implementace algoritmů pro generování PWM signálů, komutaci motoru a měření BEMF na platformě CompactRIO. Zde student uvádí pouze blokový kód z prostředí LabView, bohužel naměřené průběhy prokazující funkčnost algoritmů chybí. Třetí kapitola je věnována návrhu výkonové a senzorické části desky plošných spojů, student v ní podrobně zdůvodňuje výběr a dimenzování jednotlivých součástek a integrovaných obvodů. Oceňuji velmi zdařilé provedení výsledné desky regulátoru motoru. Předposlední kapitola se zabývá vytvořeným komplexním softwarem k ovládání regulátoru, který umožňuje komunikaci s periferiemi, detekci stavů regulátoru a samotné bezsnímačové řízení BLDC motoru. Bohužel poslední část prezentující dosažené výsledky neboli reálná měření na samotném regulátoru je až příliš stručná, má necelé dvě strany. Naměřené průběhy, které mají demonstrovat funkčnost algoritmu detekující průchod BEMF nulou, jsou nedostatečně okomentovány (Obr. 35-36), navíc chybí popis některých signálů v grafu na Obr. 35. Jediná věta (str. 53), která má čtenáři objasnit průběh BEMF na Obr. 36, bohužel nedává smysl, protože se v ní autor dopustil několika překlepů. Bohužel, celkově se v této práci vyskytuje velké množství překlepů a přebytečných slov, která autor nejspíš zapomněl smazat. Dále se zde objevují nestandardně zapsané jednotky veličin (str. 46, 54). Autor také nesprávně pracuje s citacemi, v seznamu literatury jsou uvedeny zdroje [1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22], které nejsou citovány nikde v textu. Absence podrobného komentáře výsledných měření a neprovedení dalších měření zbytečně snižuje vypovídající hodnotu a jinak velmi dobrou úroveň práce. Zadání práce považuji za splněné, student při jeho řešení prokázal velmi dobré inženýrské schopnosti, proto práci doporučuji k obhajobě s hodnocením B 82 bodů.

Navrhovaná známka
B
Body
82

Otázky

eVSKP id 85607