DOLEŽAL, L. Přídavný pohon jízdního kola s benzinovým motorem a elektrickým přenosem výkonu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.

Posudky

Posudek vedoucího

Vorel, Pavel

Úkolem diplomové práce bylo navrhnout, zkonstruovat a odladit veškeré silové a řídicí obvody pohonné jednotky experimentálního motorizovaného jízdního kola s elektrickým přenosem výkonu ze spalovacího motoru. Cílem bylo zkonstruovat netradiční prezentační a výukovou pomůcku. Lze pomocí ní demonstrovat hlavní výhodu elektrického přenosu výkonu - možnost maximalizace účinnosti spalovacího motoru v širokém rozsahu rychlosti a momentu vlastního trakčního pohonu. Zadání diplomová práce bylo velmi obtížné. Celý systém je poměrně složitý a provázaný, diplomant musel řešit problematiku výkonové elektroniky, analogové elektroniky, kybernetiky a také digitální hardwarové techniky a programování. Dále musel zvládnout i mechanickou konstrukci a zástavbu do vozidla, včetně mechaniky ovládání klapky sání spalovacího motoru. Diplomant odvedl skutečně výbornou práci, pracoval naprosto samostatně a prokázal opravdu značné schopnosti a znalosti, na současné poměry opravdu neobvyklé. I řemeslné zpracování jeho výrobku by mohlo být vzorem, jak by měla vypadat realizace diplomové práce. Je to dáno nejen diplomantovými teoretickými znalostmi a schopnostmi, ale i jeho zručností, praxí, pílí a evidentním zvykem odvést stoprocentní výkon a nic neošidit. Velmi to oceňuji. Také po formální stránce je práce velmi hezky a pečlivě zpracovaná, diplomant prokázal i jazykové schopnosti hodné kvalitního inženýra. Dlouho jsem se nesetkal s tak kvalitním výsledkem diplomové práce a s tak schopným diplomantem. Práci hodnotím naprosto výborně a doporučuji ji k obhajobě.

Navrhovaná známka
A
Body
100

Posudek oponenta

Pazdera, Ivo

Diplomová práce zpracovává problematiku návrhu a realizace pohonné jednotky jízdního kola s elektrickým přenosem výkonu. Celé soustrojí je pak tvořeno spalovacím motorem s elektrickým generátorem, který pohání přes výkonový měnič elektrický motor zabudovaný v náboji kola. První kapitola popisuje celkový systém z elektromechanického pohledu. Jsou zde specifikovány jednotlivé komponenty a jejich vzájemné interakce spolu s jejich mezními parametry. Druhá kapitola se věnuje návrhu výkonového měniče od dimenzování komponent až po samotný návrh plošných spojů silových a řídicích části měniče. Třetí kapitola popisuje řídicí strategii celé soustavy pohonu spolu s dílčími řídicími algoritmy otáček spalovacího motoru a proudu motorem. Závěrem jsou přehledně prezentovány změřené výsledky elektrických a mechanických veličin pohonu. Po formální stránce je práce perfektně logicky a graficky uspořádána. Autor dobře pracuje s literaturou a přehledně se na ni odkazuje. Autor odvedl velký kus práce a splnil všechny body zadání, proto diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
A
Body
95

Otázky

eVSKP id 109387