SVOBODA, L. Analýza vzniku blokovacích stop v závislosti na zpomalení vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Vémola, Aleš

Předložená práce splňuje zadání a obecné požadavky na diplomovou práci magisterského studia s menšími výhradami. Student i přes uvedené prokázal aplikační schopnosti, že je schopen samostatně s tvůrčím přístupem řešit a písemně prezentovat zadaný inženýrský problém, byť některé dílčí cíle práce nenaplnil vyčerpávajícím způsobem.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění cíle a rozsahu zadání D Zpracovaná diplomová práce svým obsahem splňuje cíle i rozsah zadání pouze částečně. Posluchač provedl praktická měření, avšak nenaplnil celé zadání, provedl měření jen s jedním vozidlem na jednom povrchu vozovky, nebyl navržen omezovač intenzity brzdění.
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem B Teoretická část vypovídá o velmi dobré přípravě studenta s dobrými vědomostmi získanými studiem potřebných pro úspěšné řešení zvoleného tématu.
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody C Úroveň zpracování analytické části, zpracování podkladů a vstupních dat, včetně použité metody, tj. praktická měření a jejich vyhodnocení je na dobré úrovni.
Odborná úroveň diplomové práce C Zpracovaná práce svojí odbornou úrovní splňuje cíle zadání jak v části teoretické, tak i části praktické pouze částečně. Celkovou úroveň snižuje skutečnost, že nebyly bezezbytku naplněny všechny cíle práce. Uvedené závěry jsou logické a mohou sloužit jako inspirace, kam směřovat úsilí v pokračování řešení tohoto tématu.
Přínos pro praktické i teoretické využití C Přínos pro praktické i teoretické využití v expertním i soudním inženýrství je nepochybný s tím, že na práci je nutné nadále navazovat dalšími pracemi s praktickými měřeními.
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 C Formální uspořádání a úprava textu, grafů a tabulek a odborná jazyková úroveň práce je na dobré úrovni. U obr. 1 - 3 a 5 chybí odkazy, v citacích jsou uváděna jména autorů nejednotně.
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň D Písemná a grafická úprava textu, grafů a tabulek je na uspokojivé úrovni, ve slovním popisu uvádí nejednotně zpomalení jindy zrychlení s tím, že je v čílelných hodnotách záporné.
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Panáček, Vladimír

Předložená diplomová práce měla analyzovat závislost zanechání blokovacích stop na intenzitě zpomalení různých vozidel, druhů povrchů vozovek a pneumatik. Po prostudování práce lze konstatovat, že tento cíl byl splněn pouze částečně. K provedeným měřením bylo použito pouze jedno vozidlo (Š-Superb, viz kap. 3.2.1), druh povrchu vozovky byl také pouze jeden, viz kap. 3.1. Pneumatiky vozidla byly při měřeních použity letní Pirelli Cinturato P7 235/45 R18 94 W a zimní Continental WinterContact TS 830 P 215/60 R16 99H. Zadáním práce bylo dále navrhnout omezovač intenzity brzdění (stlačení brzdového pedálu) tak, aby mohlo být zjištěno, při jakém zpomalení vznikají za přesně popsaných podmínek na vozovce blokovací stopy. Zadáním požadovaný omezovač intenzity brzdění sice autorem práce navržen nebyl, nicméně autor se vznikem blokovací stopy ve vztahu k intenzitě zpomalení zabývá v závěru práce. V práci se nachází mj. několik nepřesností, např. rychlostní senzory, správně by měly být uváděny snímače otáček kol. Z názvu kap. 3 Měření ani krátkého odstavce dále není zřejmé jakým měřením se diplomant hodlá v práci zabývat. Z dalších kapitol je pak záměr měření diplomanta patrný. Stejně tak kap. 3.2. Základní použitá technika pokračuje pod názvem kapitoly rovnou odrážkami. Bylo by vhodné kapitolu začít alespoň krátkým textem. Technické parametry vozidla Škoda Superb jsou v kap. 3.2.1 uvedeny jen velmi stručně, chybí např. zmínka o asistenčních systémech vozidla, atd. V kap. 3.2.2 jsou zjevně chybně uvedeny hodnoty průměru ráfku. Autor práce v tab. 2 na str. 39 uvedl průměr ráfku 45,72 mm, v tab. 3 na téže straně práce pak průměr ráfku v hodnotě 40,64 mm. V těchto uvedených tab. je dále uveden "profil [mm]" bez bližšího vysvětlení. Vhodnější by bylo zde uvést profilové číslo pneumatiky, které je zřejmé z označení pneumatiky a v tab. uvést také hloubku dezénu pneumatiky. V kap. 4.3 jsou vždy u jednotlivých měření dílčím způsobem hodnoceny výsledky konkrétní brzdné zkoušky. Kap. 4.4 obsahuje shrnující tabulku z provedených jízdních zkoušek, avšak zde absentuje komplexní analýza zjištěných výsledků provedených měření. Komplexní analýzou výsledků měření se autor práce snaží zabývat až v samotném závěru práce. Libreto měření obsahuje vložené komentáře z konzultací práce, jedná se patrně o pracovní verzi libreta, nikoliv finální soubor. I přes výše uvedené nedostatky předložená diplomová práce splňuje náležitosti kladené na tento druh VŠKP a proto práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Úplnost vypracování E
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce E
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody C
Obtížnost a správnost řešení D
Přínos pro praktické i teoretické využití C
Odborná jazyková úroveň C
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky C
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 127891