MUDRYCH, A. Plánování letů dle pravidel IFR [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Hammer, Jaromír

Předkládaná bakalářská práce jejímž autorem je Alex Mudrych je zaměřena na problematiku podávání letových plánů pro lety dle pravidel IFR se zaměřením na plánování pomocí v současnosti dostupných elektronických aplikací, což mimo jiné umožňuje velmi komfortní a operativní práci s letovým plánem, bez nutnosti přítomnosti pilota v kanceláři ARO- ohlašovny letových provozních služeb. Autor zpracoval téma odpovědně a samostatně na celkem padesáti třech stranách a v pěti kapitolách. Nejprve objasnil rozdíly mezi lety dle pravidel IFR a VFR, dále se zaměřil na popis konstrukce letových tratí pro IFR lety, strukturu formuláře letového plánu a plynule navázal na představení softwarových nástrojů a jejich možností, včetně ukázky naplánování konkrétního letu za pomocí vybraného nástroje. Student téma zpracoval formou rešerše a práce je věcně správná. Závěrem lze konstatovat, že student prokázal schopnost samostatné práce a dále, že úroveň předkládané práce odpovídán požadavkům kladeným na bakalářské práce ve studijním programu Profesionální pilot. Proto ji doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Chlebek, Jiří

Práce je rozvržena do pěti základních kapitol včetně úvodu a závěru. V kapitole 2 se autor věnuje popisu problematiky letů IFR a jejich plánování - v souladu s prvním cílem zadání. Třetí kapitola je pak věnována představení jednotlivých SW nástrojů pro plánování letu. Zde bych očekával definování kritérií, na základě kterých autor vybral představené SW nástroje. Součástí této kapitoly je rovněž souhrnné porovnání jednotlivých SW, avšak pouze na úrovni poskytovaných funkcionalit a ceny, nejsou zde bohužel uvedeny případné klady a zápory jednotlivých aplikací, které mohl autor, díky osobnímu testování uvedených nástrojů, posoudit. Čtvrtá kapitola je pak věnována aplikaci postupu plánování letu ve vybraném SW nástroji. Zde bych opět očekával podrobnější zdůvodnění výběru tohoto SW nástroje pro demonstraci plánování konkrétního letu a závěrečné zhodnocení. Rovněž v závěru autor pouze souhrně konstatuje naplnění jednotlivých cílů zadání, bez podrobnějšího osobního zhodnocení zjištěných skutečností a nabytých zkušeností při práci s jednotlivými aplikacemi. Z formálního hlediska lze autorovi vytknout nerovnoměrné rozvržení textu (např. str. 27, 32, 34, 37), nepřesné uvádění některých odborných termínů a zkratek (např. str.12 - VMC, rozestup, str. 50 - IMC, str.51 - SW, VOR), ojedinělých překlepů (např. str.50 - Pravidla Letu, plan, str. 15 - obr.1 RNAW, str.52 - obr.1 RNAW). Rovněž nekorektní citování v textu - vícenásobné uvádění stejného zdroje za jednotlivými odstavci ( str.14, 16, 18, 19, 21-27). Přes výše uvedené výhrady hodnotím práci jako přínosnou a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 141447