DIMITROV, G. Prostor jako paradigma výuky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Georgi Dimitrov je aspirující architekt schopný samostatné práce bez velkých korekcí vedoucími. Bakalářský projekt začal analýzou současné budovy Fakulty architektury VUT na ulici Poříčí, kde se Georgi zabýval prostorovými vztahy a přístupností jednotlivých prostor pro typické skupiny uživatelů: studenty, vyučující a veřejnost. Z tohoto výzkumu pak vycházel při koncepci nové budovy FA, kde vztahy mezi skupinami programuje výškovými úrovněmi. Georgi prokázal schopnost koncepčního uvažování i jeho aplikace v souladu se všemi technickými požadavky, které dobrý návrh musí zohlednit. Do budoucna by se měl Gerogi naučit více používat spekulativní myšlení akceptovat „risk“ jako součást návrhové fáze projektu. Georgi měl po celý semestr jasný směr bez nenadálých výkyvů. Vytrvalá a pravidelná práce na projektu se odrazila v kvalitním návrhu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | 100 | Student pracoval v průběhu semestru samostatně a s velkým osobním nasazením. V dokumentaci by měl lépe zobrazit a vysvětlit materiálové řešení interiérů. |
Georgi se s nelehkým zadáním snaží vypořádat originálním přístupem hned v několika úrovních. Urbanistické řešení pracuje s tématem nároží i vztahem mezi nově navrženou hmotou a stávajícími objekty, které znovu interpretuje v novém kontextu. Přestože stávající zůstává do značné míry formálně zachováno, je výsledek v dobrém slova smyslu radikální. Základním východiskem není formální hra objemů a fasád, ale snaha o hlubší prostorové a provozní prolnutí, kterým autor záměrně rozostřuje hranici nového a starého a vyvolává vzájemnou interakci uvnitř budovy. Obě vrstvy, veskrze racionální, propojuje téměř organickým způsobem s cílem dosáhnout nových prostorových kvalit. Samotné dispoziční řešení vychází z daného zadání i topologie pozemku. Definované prostory historizující budovy jsou záměrně nabourávány, porušovány a doplňovány o nový „openspace“, který je definován teprve samotnými uživateli. Ti k němu (i do něho) mohou vstupovat různými způsoby. Umístěním převýšených prostor i atrií se pak autor snaží vypořádat s prosvětlením dispozice. Problematické může být složité konstrukční řešení s množstvím detailů, které je daní tomuto tvůrčímu postupu. Nepřesvědčivé je bohužel zobrazení materiálové a prostorové (z interiéru i z ulice), které zůstává spíše v rovině výtvarného konceptu na úkor čitelnosti či bližšího vysvětlení. Je škoda, že prezentace zajímavého prostorového řešení, je redukována pouze do 2D zobrazení či schématických axonometrií. Předloženou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B85.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | B | ||
Provozní řešení | B | ||
Technicko konstrukční řešení | B | ||
Architektonické řešení | A | ||
Formální úroveň | C |
eVSKP id 126265