LENDĚL, M. Měření zrychlení na struktuře vozu při bočních nárazových zkouškách [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Raffai, Peter

Téma diplomovej práce pána Bc. Michala Lenděla vznikla na základe požiadavky Technického vývoja Škoda Auto a.s. na optimalizáciu súčasného stavu, resp. návrhu nového riešenia na upevnenie snímacieho zariadenia zrýchlenia B stĺpika osobných vozidiel pri skúškach bočného nárazu. V súlade so zadaním práce študent vykonal pomerne rozsiahlu rešerši súčasného stavu spôsobu merania spomínaného zrýchlenia a podrobne popísal aj celý merací reťazec, z čoho je jednoznačne vidieť, že sa v danej oblasti viac než dostatočne vyzná. Kvalitu ďalej zvyšuje použitie vlastných obrázkov z testovacieho laboratória automobilky. Popísané sú aj nutné fyzikálne základy merania a vyhodnocovania obdŕžaného signálu. Pri vlastnom návrhu dvojice snímač-tlmič p. Lenděl experimentálne overoval 47 rôznych materiálov a na rázovom kyvadle skúšal ich vlastnosti, na základe čoho porovnával ich frekvenčné odozvy a miery schopnosti tlmenia nežiaducich kmitaní snímača. V priestoroch Technického vývoja okrem rázového kyvadla a meracieho reťazca mal študent možnosť experiment natáčať vysokorýchlostnou kamerou, čoho zábery následne použil na porovnanie s výsledkami zo snímačov. Žiaľ tieto výsledky majú pomerne veľkú odchýlku, ktorá je iba čiastočne zdôvodnená, a to pre nízke hodnoty zrýchlenia, avšak nezhoda počiatočného veľkého zrýchlenia ostáva neodôvodnená. V ďalšom priebehu sa detailne predstavujú skúšané materiály, nedostatok však vidím vo výbere materiálov bez vopred stanovenej metodiky, t.j. bez analýzy materiálových vlastností a následného návrhu určitých typov materiálov, ktoré by zisteným požadovaným vlastnostiam vyhovovali. Porovnaním experimentálnych výsledkov sa zistilo, že najvhodnejšie tlmiace materiály sú práve súčasne použité, takže výstupom práce nie je ani nový tlmiaci materiál ani nové lepidlo, ale overenie veľkého množstva potenciálnych materiálov, ktoré by však na základe nameraných dát nepriniesli žiadne zlepšenie. Súhrnom sa dá konštatovať, že p. Lenděl s hore uvedenými výhradami splnil všetky body zadania a jeho prácu odporúčam na obhajobu pred komisiou štátnej záverečnej skúšky.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Janoušek, Michal

Diplomová práce se zabývá měřením zrychlení při bočních nárazových zkouškách. V první části je popsán měřící řetězec používaný při crash simulacích ve Škoda Auto, následně autor popisuje samotné provedení crash testu včetně používaných upevnění snímačů zrychlení a používaného způsobu vyhodnocení dat. V kapitole 3.3 autor hodnotí vliv použitého upevnění snímače na splnění kritérií pro následné zpracování signálu. V kapitole 4 se autor zabývá návrhem vhodného uchycení snímače, které odfiltruje rezonance karoserie a zároveň přenese zrychlení vzniklé při deformaci karoserie, zkoušky byly prováděny na rázovém kladivu, které bylo krom snímačů zrychlení snímáno i vysokorychlostní kamerou. Je zjištěna značná odchylka mezi měřením pomocí snímače zrychlení a měřením vysokorychlostní kamerou bez ohledu na způsob montáže. Následně autor testuje frekvenční odezvy různých tlumících materiálů, závěrem však je, že žádný z testovaných materiálů není vhodný pro dané použití. V poslední části práce autor ověřuje vhodnost použití jiného typu snímače vibrací s nižší hodnotou vnitřního tlumení. Celkově je práce z větší části rešeršního charakteru, autor sice provedl test 47 vzorků tlumících materiálů. Volba vzorků se však zdá být nahodilá bez studia jejich mechanických vlastností. Žádný z testovaných materiálů nebylo možné použít přímo v testované karoserii proto je splnění cílů práce 3,4,5 a 6 poněkud problematické, neboť nedošlo přímo k porovnání chování nového tlumícího materiálu při crash testu. Přes uvedené výhrady práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 80320