Optimalizace návrhu energetické renovace školských budov

Abstract
Disertační práce se zabývá metodikou optimálního návrhu energetické renovace školských budov. Práce je zaměřena v první fázi na analýzu vybraných školských budov za posledních 100 let výstavby. V této fázi jsou zjištěny některé důležité informace, a to hlavně z hlediska energetického hodnocení obálky budovy a jejich výsledků. V neposlední řadě byly zjišťovány emise CO2. V další části této práce je posuzována jedna vybraná škola z hlediska kvality prostředí, a to vzhledem k vyhodnocení mikrobiálního mikroklimatu na stavebních konstrukcích, koncentraci CO2 a denního osvětlení. Koncentrace CO2 a denní osvětlení učebny je řešeno pro původní i pro nový stav. Dalším bodem této práce je zhodnocení velikosti třídy ZŠ jak z hlediska typologických zásad, tak z hlediska průměrné velikosti místností učeben ve vybraných 23 školských zařízeních. Na těchto vybraných velikostech jsou provedena hodnocení denního osvětlení, které jsou součástí návrhového nástroje „PaMo I“. V další fázi disertační práce byl vytvořen návrhový nástroj „PaMo I“. Tento nástroj řeší vyhodnocení renovací školských budov z hlediska tepelně technického v návaznosti na ovlivnění denního osvětlení učeben školských zařízení, a to tloušťkou zateplovacího systému a výměny oken. Součástí návrhového nástroje je také finanční vyčíslení investice, doba návratnosti a dopad na životní prostředí jednotlivých variant. Při rozhodování uživatele návrhového nástroje bylo použito možností výběru variant. Výsledkem této práce je tedy vytvořený návrhový nástroj, který pomůže při rozhodování a nalezení optimální varianty energetické renovace školské budovy v návaznosti na denní osvětlení uvnitř učeben.
The dissertation thesis is focused on a methodology of optimal design energy renovation of school buildings. The thesis is focused on the analysis of selected school buildings during the last 100 years of construction in the first phase. At this phase, are found some important information, especially in terms of the energy performance of the building envelope and results of this parts. Last but not least, CO2 emissions were detected. In the next part of this work, one selected school is assessed in terms of the quality of the environment, due to the evaluation of microbial microclimate on building structures, CO2 concentration and daylight. CO2 concentration and classroom daylight is addressed both for the original and for the new state. Another point of this thesis is the appreciation of the size of the classrooms in the schools both in terms of typological principles and in terms of the average size of classrooms. The daylight assessment is performed on these selected sizes, which is a part of the "PaMo I" design tool. In the next phase of the dissertation was created the design tool "PaMo I". This tool solves the evaluation of the renovation of school buildings from the point of view of the thermal engineering in connection with the influence of the daylight illumination on the classrooms of the school buildings by the thickness of the insulation system and the replacement of the windows. Part of the design tool is also the financial quantification of the investment, the payback period and the impact on the environment of the individual variants. The choice of variant options has been used when making a design tool user decision. The result of this work is a design tool which will help in deciding and finding the optimal alternative to the energy renovation of a school building in connection with daylighting inside classrooms.
Description
Citation
MOCOVÁ, P. Optimalizace návrhu energetické renovace školských budov [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební. 2018.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Pozemní stavby
Comittee
Date of acceptance
2018-06-12
Defence
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO