Determination of Selected Crash Parameters in Head-on Vehicle Collision with Rollover

Loading...
Thumbnail Image
Date
2016-02-02
ORCID
Advisor
Referee
Mark
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Zagreb, Faculty of Transport and Traffic Sciences
Altmetrics
Abstract
Manuscript presents complete results of the head-on small overlap crash test of vehicle with driver moving at a speed of approximately 12 m/s against stationary vehicle with post crash rollover. When a crash does not involve main crush-zone structures, the occupant compartment is not well protected. Emphasis in manuscript was put on determination and presentation of crash parameters for application in traffic accident analyses and for simulation with the help of software for accident reconstruction. The experimentally measured data from the crash test were analyzed and important crash parameters which are necessary accident reconstruction were obtained. The crash test was specific because of rollover of impacting vehicle resulting from small overlap. Results have shown that small overlap accident is extremely dangerous for the crew with possibility of vehicle rollover and occupant head and neck injury. Also in this case, in relative low speed, the driver suffered light neck and head injury in following days and the longitudinal damage was relatively large. The input parameters for accident reconstruction software as the result of performed crash test were gained.
Článek představuje kompletní výsledky čelního nárazu s malým překrytím vozidla jedoucího rychlostí cca 12 m/s do druhého stojícího vozidla s následným převrácením jednoho z vozidel. Za této situace, kdy nedošlo k zasažení důležitých nosných struktur, není dobře chráněna posádka vozidla. Důraz byl kladen na stanovení a prezentaci nárazových parametrů pro aplikaci při analýze silničních nehod a případnou simulaci s podporou simulačních programů. Byla experimentálně změřená a analyzována data z nárazové zkoušky s následným převrácením vozidla. Nárazová zkouška ukázala, jak extrémně nebezpečné jsou střety s malým překrytím pro posádku vozidla s možností převrácení vozidla poranění hlavy a krku pasažérů, a to i v případě relativně nízké rychlosti. Vozidlo bylo řízeno fyzickou osobou řidiče, který trpěl po testu poraněním hlavy a bolestivostí krku po dobu několika dnů. Testem byla získána rovněž data pro analýzu nehody pomocí software.
Description
Citation
PROMET– Traffic &Transportation. 2016, vol. 28, issue 1, p. 81-89.
https://traffic.fpz.hr/index.php/PROMTT/article/view/1650
Document type
Peer-reviewed
Document version
Published version
Date of access to the full text
Language of document
en
Study field
Comittee
Date of acceptance
Defence
Result of defence
Document licence
Creative Commons Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Citace PRO