• čeština
    • English
    • русский
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2011
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2011
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Modální vlastnosti klikového ústrojí šestiválcového traktorového motoru

Modal Properties of 6-cylinder Tractor Engine Powertrain

Thumbnail
View/Open
appendix-1.pdf (708.0Kb)
final-thesis.pdf (5.951Mb)
review_28522.html (7.742Kb)
Author
Poláček, Milan
Advisor
Dundálek, Radim
Referee
Píštěk, Václav
Grade
A
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Tato diplomová práce uvádí dynamiku klikového mechanismu šestiválcového řadového motoru za účelem návrhu klikového hřídele v CAD programu Pro/Engineer. Následuje popis vibrací klikového mechanismu a analytický výpočet jeho torzních vibrací. Hlavní část diplomové práce se pak zabývá konverzí hřídele do konečno-prvkového modelu v programu ANSYS a jeho importem do prostředí Adams/Engine. V tom je provedena modální analýza klikového ústrojí pro získání vlastních frekvencí a tvarů. Na konec práce je porovnán výstup z analytického řešení a výsledky z multi-body systému.
 
This master’s thesis introduces cranktrain dynamics of the inline 6-cylinder diesel engine in order to design a crankshaft in CAD software Pro/Engineer. Follows a description of cranktrain vibrations and analytical calculation of its torsional vibration. Main part of the master’s thesis deals with conversion of the crankshaft to a finite element model in program ANSYS and its import to Adams/Engine interface. Further, a linear analysis is performed to obtain natural frequencies and inherent shapes of the cranktrain. At the end of the thesis the analytical approach solution and solution from multi-body system are compared.
 
Keywords
řadový vznětový šestiválcový motor, klikový hřídel, tlumič torzních kmitů, modální analýza, vlastní tvar, vlastní frekvence, torzní kmitání, inline 6-cylinder diesel engine, crankshaft, cranktrain, tuned rubber damper, linear analysis, modal properties, inherent shape, natural frequency, torsional vibration
Language
angličtina (English)
Study brunch
Automobilní a dopravní inženýrství
Composition of Committee
prof. Ing. Václav Píštěk, DrSc. (předseda) prof. Ing. Stanislav Beroun, CSc. (místopředseda) Ing. Zdeněk Hinner (člen) doc. Ing. Miroslav Škopán, CSc. (člen) doc. Ing. Jiří Malášek, Ph.D. (člen) prof. Ing. Milan Pavelek, CSc. (člen)
Date of defence
2011-06-16
Process of defence
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/16121
Source
POLÁČEK, M. Modální vlastnosti klikového ústrojí šestiválcového traktorového motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.
Collections
  • 2011 [491]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV