Neuronové sítě pro hru gomoku

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
B
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií
Abstract
Táto práca sa zaoberá použitím algoritmu AlphaZero pre hru Gomoku. AlphaZero je založený na spätnoväzbnom učení a k trénovaniu nemusia byť využité žiadne existujúce datasety. Trénovanie prebieha iba na hrách algoritmu samého so sebou. AlphaZero používa algoritmus na prehľadávanie stromu, pre zlepšenie stratégie. Na vylepšnej stratégii sa následne trénuje neurónová sieť. Tento prístup bol úspešný v hrách proti existujúcim algoritmom. Generovanie trénovacích dát vysokej kvality si vyžaduje veľa výpočetne náročných iterácií trénovania a generovania dát. Experimenty ukázali, že každou iteráciou sa algoritmus zlepšuje, čo naznačuje, že je ešte miesto na zlepšenie, ale množstvo iterácií  nedostačovalo na to, aby bol poriadne natrénovaný.
This thesis explores the usage of AlphaZero algorithm for the game of Gomoku. AlphaZero is a reinforcement learning algorithm, which does not require any existing datasets and is able to improve only by using self-play. It uses a tree search for policy improvement, which is subsequently used for training. This approach was able to defeat the previous state of the art methods. Generating training data of high quality requires a lot of computationally expensive iterations, which makes them algorithm slow to train. Experiments show that the strength of the play is growing with each subsequent iteration, this might indicate that it still has room for improvement with more training and that it has not reached its full potential.
Description
Citation
SLÁVKA, M. Neuronové sítě pro hru gomoku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2019.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
en
Study field
Informační technologie
Comittee
prof. Ing. Adam Herout, Ph.D. (předseda) doc. Mgr. Adam Rogalewicz, Ph.D. (místopředseda) Ing. Michal Bidlo, Ph.D. (člen) doc. Ing. Martin Čadík, Ph.D. (člen) Ing. Zbyněk Křivka, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2019-06-11
Defence
Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm B. Otázky u obhajoby: Proč není efektivní Markov Chain Tree Search na GPU? Jak se AlphaZero potýká s Exploration-Exploitation tradeoff? Proč jsou policy head a value head obě hluboké? (Figure 4.1) Proč jste použil právě metodu Monte Carlo Tree search? Dělal jste nějaké srovnání s existujícími metodami?
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO