• čeština
    • English
    • русский
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • dizertační práce
  • FaVU
  • 2019
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • dizertační práce
  • FaVU
  • 2019
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Posvítit si do tmy

Supply Your Own Light

Thumbnail
View/Open
Posudek-Oponent prace-Hojstricova_oponentsky_posudok_Lukasova.pdf (128.1Kb)
Posudek-Oponent prace-Kroupa_oponentsky_posudek_Lukasova.pdf (145.8Kb)
Posudek-Vedouci prace-Stanovisko skolitele .pdf (102.4Kb)
final-thesis.pdf (8.568Mb)
thesis-1.pdf (1.680Mb)
review_112726.html (1.702Kb)
Author
Lukášová, Veronika
Advisor
Armutidisová, Irena
Referee
Kroupa, Jiří
Hojstričová,, Jana
Grade
P
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Dizertační práce je zaměřena na problematiku vztahu umění, vědy a fotografie v současném kontextu kultury s konkrétním praktickým výstupem, zkoumajícím hranice možného přesahu fotografií částicové fyziky do umění. Práce je řešena v jasně definovaných tématických oddílech, které zkoumají problematiku v širších teoretických souvislostech, aby tak vyvořily východisko konkrétního praktického výstupu. První oddíl zkoumá obecněji doménu zobrazení a možnosti vztahu mezi zobrazením vědy a umění. Druhý zkoumá roli mnohoznačného média fotografie jako nástroje vědy i umění. Třetí se zabývá evolucí subatomárního zobrazení a problémy spojenými s reprezentací neviditelného jevu. Čtvrtý pak koncepčními a epistemickými shodami mezi uměním a vědou, jejich dialogu ve formě Sci-Art. Pátá praktická část pak představuje umělecké výstupy, které odráží kritické zapojení teoretických východisek dosažených během zkoumání tématu a zároveň propojují teoretický výzkum s praktickým. Vycházím především z teoretických zdrojů, které byly publikovány v anglo-americkém kontextu, kde je tato problematika zkoumána v odborné literatuře. Časově se práce pohybuje od 90. let 20. století do součastnosti.
 
My disertation theses explores the intricate relationship between art, science and photography in the framework of the contemporary culture. Clearly outlined research areas open up the subject to a broader theoretical examination to underpin the artistic strategies that can be employed in the practial research. The resulting artwork interprets the domain of particle physics in a series of artworks. First area of the research delves into the domain of images and seeks to understand the relationship between the images of art and science in a broader sense. Second area investigates ambiguous medium of photography as both tool of science and art. Third area is an overview of the history of representation of the subatomic world and issues related to representing what is in fact unrepresentable. Fourth seeks to find epistemic and conceptual connection between art and science and their interdisciplinary dialogue as Sci-Art. The fifth part introduces artworks that reflect the critical egangement with the theoretical research and the scientific method by building the instrument for the observation of the cosmic rays. Sources for the theoretical framework are largely drawn from the academic literature written in the UK and USA where the topics explored in the theses have been studied in depth. The time scope considered in the theses encompasses 1990's of the 20. century up utill the present day.
 
Keywords
doména zobrazení, art, non-art, iconoclash, strukturální intuice, neviditelnost, záznam, reprezentace, fotografie, částicová fyzika, konec reprezentace, mlžná komora, kosmické paprsky, zobrazení vědy, střet obrazů, absolutno, subatomárno, nukleárno, domain of images, art, non-art, science, iconoclash, structural intuitions, invisibility, representation, end of representation, photography, particle physics, subatomic, cosmic rays, nuclear, cloud chamber, representation of science, sublime, scale
Language
čeština (Czech)
Study brunch
Umění ve veřejném prostoru a umělecký provoz
Composition of Committee
prof. akad. soch. Tomáš Ruller (předseda) Mgr. Markéta Žáčková, Ph.D. (člen) PhDr. Kaliopi Chamonikolasová, Ph.D. (člen) doc. MgA. Milan Houser (člen) doc. Mgr. Pavel Korbička (člen) prof. Dr. Jiří Kroupa, CSc. (člen) doc. Mgr. art. Jana Hojstričová, ArtD. (člen)
Date of defence
2019-10-03
Process of defence
Předseda komise prof. Ruller představil doktorandku Mgr. MgA. Veroniku Lukášovou a téma její disertační práce a společně se školitelkou doc. Armutidisovou komisi a přítomné seznámil s průběhem jejího studia a dosaženými výsledky. Poté předal slovo doktorandce, která v prezentaci shrnula výsledky svojí práce. Přítomní oponenti přečetli posudky, které byly oba kladné a práci doporučili k obhajobě. Doktorandka se uspokojivě vyjádřila k otázkám, které v nich zazněly. V následné diskuzi padaly prohlubující otázky členů komise zejm. na vztah k různým koncepcím obrazu na pomezí vědy a umění, které byly doktorandkou ke spokojenosti přítomných zodpovězeny. Komise seznala, že jde o nadstandardní práci, kde autorka velmi dobře pracovala s teoretickou literaturou, prokázala vlastní teoretické myšlení a spojila je s vlastní uměleckou praxí. Komise práci (po editorských a redakčních úpravách) doporučila k publikování.
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/180705
Source
LUKÁŠOVÁ, V. Posvítit si do tmy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění. 2019.
Collections
  • 2019 [1]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV