Návrh virtuálního síťového kolaborativního zvukového nástroje

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstract
Cílem této práce bylo vytvořit online platformu pro zvukovou tvorbu, určenou pro více uživatelů, s originálními nástroji syntézy zvuku. Byl zohledněn i edukativní kontext aplikace uschováním ovladačů parametrů zvuku za podvědomě známé fyzikální jevy a herní podobu aplikace. Podstatná část logiky a veškerá grafika nástrojů je napsána v programovém jazyce JavaScript a jeho knihovně p5.js. Nachází se na straně klienta a komunikuje se serverem na bázi Node.js pomocí websocketu. Zvuková část je na zvláštním serveru v prostředí SuperCollider, vysílá se pomocí IceCastu a komunikuje s hlavním serverem OSC zprávy. Aplikace obsahuje 3 nástroje ke generování zvuků a jeden efektový modul. Každý z nástrojů je určen pro více uživatelů a vyžaduje jejich spolupráci. Optimizací interních algoritmů nástrojů, volbou způsobu zobrazování grafických obsahů a správným propojením jednotlivých zvukových modulů bylo dosaženo přijatelných přenosových rychlostí a minimálních výpočetních nároků. Zvuk je charakteristický pro každý nástroj, nástroje v aplikaci jsou odladěné a navržené tak, aby uživatel mohl jak dosáhnout zajímavých zvukových výsledků sám, tak i zahrát svoji roli v celku s ostatními. Ke generaci zvuku jsou použity takové metody jako granulární syntéza, chaotické oscillátory, modelování strunných nástrojů, kombinace filtrů a tak dále. Velký důraz při vývoji aplikace byl kladen na rozdělení rolí, společné ovládání jednoho nástroje více hráči a komunikaci uživatelů prostřednictvím hry na nástroje a slovní projev - chat. Nedílnou součástí je taky blok pro zobrazování popisující informace.
The aim of this work was to create an online platform for multi-user sound creation with original sound synthesis tools. The educational context of the application was also taken into account by hiding the controls of the sound parameters behind the subconsciously known physical phenomena and the game form of the application. A substantial part of the logic and all graphics of the instruments is written in the JavaScript programming language and its library p5.js. It is located on the client side and communicates with the Node.js-based server via a web socket. The audio part is on another server in the SuperCollider environment, it is transmitted via IceCast and communicates with the main OSC message server. The application contains 3 instruments for generating sounds and one effects module. Each instrument is designed for multiple users and requires their cooperation. Acceptable transmission speeds and minimum computational demands have been achieved by optimizing the instrument's internal algorithms, the way in which the graphic content is displayed and the appropriate routing of the individual sound modules. The sound is specific for each instrument. The instruments in the application are tuned and designed so that the user can both achieve interesting sound results himself and play his role as a whole with others. Methods such as granular synthesis, chaotic oscillators, string instrument modeling, filter combinations, and so on are used to generate sound. Great emphasis in the development of the application was placed on the separation of roles, simultaneous control of one instrument by several players and communication of users through playing the instruments and text expression - chat. An important part is also a block for displaying descriptive information.
Description
Citation
LIUDKEVICH, D. Návrh virtuálního síťového kolaborativního zvukového nástroje [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Audio inženýrství
Comittee
doc. Ing. Jiří Schimmel, Ph.D. (předseda) Doc.Ing.MgA. Ondřej Urban, Ph.D. (místopředseda) PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (člen) MgA. Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D. (člen) Ing. Petr Honzík, Ph.D. (člen) doc. Ing. Petr Sysel, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2020-06-18
Defence
Student prezentoval výsledky své práce a komise byla seznámena s posudky. Student obhájil diplomovou práci a odpověděl na otázky členů komise a oponenta. Je současná aplikace k dispozici online? Vysvětlete princip fungování kolaborace u Reactable. Na jakém vzorku lidí jste výsledný software testoval?
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO