Prostor jako paradigma výuky

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury
Abstract
Jaký by měl být současný prostor vysokoškolského vzdělávání? A jaký by měl být prostor pro kreativní tvorbu? Odráží se typ výuky v samotné budově školy? Kladu si otázku, zda by například fakulta sociální studiích byla tvořená pouze ze společenských prostor? Pokud by měla fakulta strojního inženýrství vypadat jak hala na výrobu automobilových součástek, jak by vypadala fakulta právních studií? A co fakulta architektury? Určuje vzhled a kvalita budovy podobu tam vzniklých projektů? Ovlivňuje svou strukturou budoucí generaci architektů? Anebo by měla být čistá a bílá jako plátno, před tím, než se na něj promítne první tah štětce? Zabývám se oběma předpoklady: budova jako čistý papír, který dává volnost pro kreativitu a neomezuje mysl a na druhou stranu hmota, struktura, prostor, který ukazuje, co vše architektura dokáže. Dávám přednost svobodě výběru, a proto chci v návrhu popsat oba přístupy. Open-space volné dispozice versus pevně definované uzavřené ateliéry. Prostor umělecký, volný versus prostor technicky a racionálně definovaný. Prostor virtuální versus prostor neměnné hmoty.
What should the current area of higher education be like? And what should be the space for creative work? Is the type of teaching reflected in the school building itself? I wonder if, for example, the Faculty of Social Studies would be made up only of social spaces? If the Faculty of Mechanical Engineering were to look like a hall for the production of automotive components, what would the Faculty of Legal Studies look like? And what about the Faculty of Architecture? Does the appearance and quality of the building determine the appearance of the projects created there? Does its structure affect the next generation of architects? Or should it be as clean and white as canvas before the first stroke of the brush is projected on it? I deal with both assumptions: the building as a pure paper, which gives freedom for creativity and does not limit the mind, and on the other hand, matter, structure, space, which shows what architecture can do. I prefer freedom of choice, which is why I want to describe both approaches in the proposal. Open-space free layout versus firmly defined closed studios. Artistic space, free versus technically and rationally defined space. Virtual space versus space of unchanging matter.
Description
Citation
BEHRO, D. Prostor jako paradigma výuky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Architektura
Comittee
Ing. arch. Jitka Ressová (předseda) Ing. arch. Dana Matějovská (člen) doc. MgA. Milan Houser (člen) Ing. Martin Nedbálek (člen) Ing. arch. Luboš Františák, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
Defence
• Absence fyzického modelu • Prostorová analýza stávající fakulty Otázky oponenta: Dispoziční řešení je rozděleno díky vertikálnímu řešení prostorů ateliéru. Každý student si zde nalezne požadovaný prostor. Neměl by zde být pouze jeden druh prostorů, ale hned několik. Napojení na FaVu? Student: Napojení na FaVu jsem neuvažoval, ale vchod do prostor FaVu bych zamýšlel u současné auly. Veřejnost a neveřejná část objektu a řešení. Je zde rozděleno pouze v úrovní 1PP podlaží ??? Františák - propojení s FaVu by ale pod tribunou auly šlo, nebo ne? Student: Uvažoval jsem dvě varianty. Jedna by mohla procházet pod tribunou. Matějovská - Jsou panely na fasádě pevné, nebo na něco reagují? Student: Uvažoval jsem obě varianty. Lamely by se mohly pohybovat v závislosti na prostoru, který zastiňují. Přemýšlel jste i nad akustikou? Bude se zde markantně šířit zvuk, který by mohl narušovat studenty při práci. Student: Ano, této skutečnosti jsem si vědom. Jedná se o jeden z nedostatků, který mi vyčetla oponentka práce. Františák - Jak je široký prostor garáže? Jak zde funguje řazení? Je zde kvůli střednímu sloupu? Mnohem efektivnější, kdyby zde byla klasická střední 6m široká komunikace s dvěma vynášejícími sloupy po obou stranách kolmého parkování. Student: Princip se střídá - parabola oblouku a sloup. Další problematikou je také oslunění. Nevěřím, že by jste prostor osvětlil pouze světlíky v místě zalomení “obruče” Nebude v interiéru domu tma kvůli zvolené barevnosti betonových oblouků? Student: Snažil jsem se tuto skutečnost vylepšit zabarvením lamel a sloupů, které jsou bílé Houser – budova je velmi výtvarně silná. Je monumentální a trochu utopická, ovšem to je přednost návrhu. Nemáte problém se skutečností, že Váš “velodrom” odřezává zbytek budov v západní části ??? Studenti budou mít problém se v prostorách “zabydlet” v sousedství “bežecké dráhy” Všichni členové komise - Výtvarně je návrh velmi velmi silný a to hodnotíme kladně.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO