Návrh konstrukce MR tlumiče do odpružené vidlice kola

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
V horskej cyklistike je predné odpruženie dôležitý komponent, ktorý zaisťuje komfort a bezpečnosť jazdy. Táto bakalárska práca sa zaoberá návrhom semiaktívneho odpruženia, ktoré zvláda tieto úlohy lepšie ako v cyklistike bežne používané adaptívne odpruženie. Za týmto účelom boli vytvorené simulačné modely odpruženia s adaptívnym odpružením a so semiaktívnym odpružením obsahujúcim MR tlmič s riadiacim algoritmom Skyhook. Na základe simulácie bol vytvorený optimálny silový rozsah MR tlmiča pre použitie v horskej cyklistike. Výsledky simulácie MR tlmiča boli ďalej porovnané s výsledkami simulácie odpruženia obsahujúceho experimentálne zistené F-v charakteristiky adaptívneho tlmiča, použitého v zjazdovom bicykli. MR tlmič v kombinácii s algoritmom Skyhook dosiahol lepšie výsledky v oblasti jazdného komfortu a zachoval adhéziu predného kolesa rovnakú ako v prípade použitia adaptívneho tlmiča. Výsledný silový rozsah je možné použiť k ďalšiemu testovaniu, prípadne ku konštrukcii MR tlmiča vhodného do vidlice horského bicykla.
In MTB is front suspension very important part of bike. It ensures comfort of ride and security. This Bachelor thesis deals with the theoretical design of semi-active suspension for MTB fork. For this purpose of simulation models of suspension used adaptive damper and MR damper with Skyhook algorithm were made. Range of forces for MR damper for use in MTB was made on basis of simulation. Simulation results of semi-active suspension were compared to simulation results of adaptive suspension which contained F-v characteristics of damper used in downhill bike. MR damper with Skyhook had better results in field of riding comfort and it retained adhesion of adaptive damper. Final range of forces for MR damper in possible to use for more tests or for design of MR damper for fork of mountain bike.
Description
Citation
SALVA, M. Návrh konstrukce MR tlumiče do odpružené vidlice kola [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Základy strojního inženýrství
Comittee
doc. Ing. David Paloušek, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Martin Vrbka, Ph.D. (místopředseda) Ing. Zbyněk Strecker, Ph.D. (člen) Ing. Milan Omasta, Ph.D. (člen) Ing. David Košťál, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2020-07-16
Defence
Student prezentoval výsledky své práce a zodpověděl dotazy: Během testovací jízdy bylo změřeno zrychlení neodpružené hmoty. Tato data byla použita jako zrychlení, které působí na pneumatiku (část neodpružené hmoty). Proč jako buzení modelu nebylo neodpružené hmotě přiřazeno zrychlení, které bylo na tomto tělese naměřeno během testovací jízdy a pneumatika nebyla zanedbána? Model by se tak zjednodušil. - zodpovězeno doc.Paloušek - Co se očekává od tohoto MR tlumiče? - zodpovězeno doc. Vrbka - Jak se pohybují cenově tyto systémy? Srovnání - zodpovězeno ing. Omasta - Jak je pohlíženo na hmotnost jezdce? - zodpovězeno
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO