Adaptivní řízení magnetoreologických tlumičů

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Tématem diplomové práce je návrh algoritmu řízení adaptivního tlumení prototypových magnetoreologických tlumičů pro formulový vůz kategorie Formula Student. Hlavní náplní práce je návrh a optimalizace algoritmu řízení za pomoci MBS softwaru a skutečně naměřených dat, zaznamenaných během závodu. Dále byla provedena teplotní kompenzace pro potlačení vlivu degradace dynamické viskozity magnetoreologické kapaliny vlivem navýšení provozní teploty a měření vertikální dynamiky vozu na testovacím zařízení 4 - post rig. Cílem celé práce bylo navýšení kontroly vozidla při transientních stavech a lepší využitelnost pneumatik za pomoci změny tlumení v závislosti na aktuálních podmínkách a jízdnímu stavu vozidla.
The topic of this master´s thesis is the design of adaptive damping algorithm for the prototype magnetorheological dampers, which are used for Formula Student vehicle. The prime output is the development and optimization of the control algorithm which included usage of the MBS software and real data from race track. Temperature compensation to supress the effect of dynamic viscosity of magnetorheological fluid due to the increase in operating temperature and testing of the vertical dynamic of the car on 4 - post test rig was realized as well. The main goal was to obtain better control of the car in transient situations and increase usability of tires via changes in damping based on actual conditions and status of the vehicle.
Description
Citation
MÍŠA, J. Adaptivní řízení magnetoreologických tlumičů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Automobilní a dopravní inženýrství
Comittee
doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Zdeněk Kaplan, CSc. (místopředseda) Ing. Zdeněk Novosad (člen) Ing. Marek Slovák (člen) Ing. Karel Štěpánek (člen) Ing. Radim Dundálek, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2020-07-21
Defence
Otázky k obhajobě: - V práci je poměrně velká část textu věnována modelu vozidla s měřenou torzní tuhostí a torzním tlumením rámu. Na obr. 98 je zobrazen model vozidla doplněný o torzní prvek. O chování vozidla však bude rozhodovat spojení setrvačných hmot s jednotlivými částmi rámů. Můžete v tomto směru doplnit informaci o modelu vozidla? - Pro stanovení požadované referenční plochy pod křivkou tlumení autor využívá vztahy (25) až (28). Na základě čeho předpokládá lineární vztah mezi tuhostí pružiny a optimální hodnotou plochy pod křivkou? Otázky: - Palivový systém formule student. Zodpovězeno - Praktické využitie adaptívneho riadenia magnetoreologických tlmičov. Zodpovězeno - Model pneumatiky v MBS Zodpovězeno
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO