Magnetoreologický tlumič s krátkou časovou odezvou pro podvozek kolejového vozidla

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Diplomová práce se zbývá návrhem magnetoreologického tlumiče s krátkou časovou odezvou tlumící síly pro podvozek kolejového vozidla. Největší složkou, která zpomaluje odezvu, jsou vzniklé vířivé proudy v pístové skupině MR tlumiče. Rychlého náběhu tlumící síly je dosáhnuto použitím tvarového přístupu u návrhu magnetického obvodu. Tvarový přístup navyšuje vzdálenost, kterou vířivé proudy musí urazit, a tím dosahuje jejich snížení. Navýšení vzdálenosti je realizováno drážkováním jádra i pláště MR tlumiče. Navrhnutá rychlá verze MR tlumiče je měřena na hydraulickém pulsátoru a její výsledky prokazují dostatečnou časovou odezvu síly pro tlumení. Tato odezva nepřesahuje 8 ms pro primární náběh tlumící síly. Nová rychlá konstrukce MR tlumiče spojuje největší výhody technologie a umožnuje splnit nové požadavky na tlumící prvky do podvozku kolejových vozidel.
The diploma thesis deals with the design of a magnetorheological damper with a short response time of the damping force for the bogie of a rail vehicle. The largest component, which slows down the response, is the eddy currents generated in the piston group of the MR damper. A rapid onset of damping force is achieved by using a shape approach in magnetic circuit design. The shape approach increases the distance that the eddy currents must travel, and therefore it helps to reduce them. The shape approach is realized by grooving the core and the shell of the MR damper. The proposed fast version of the MR damper is measured on a hydraulic pulsator and its results show a sufficient time response of the damping force. This response does not exceed 8 ms for the primary onset of the damping force. The new fast design of the MR damper combines the greatest advantages of the technology and enables to meet new requirements for damping elements in the rolling stock chassis.
Description
Citation
ŠEBESTA, K. Magnetoreologický tlumič s krátkou časovou odezvou pro podvozek kolejového vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Konstrukční inženýrství
Comittee
prof. Ing. Martin Hartl, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Ivan Mazůrek, CSc. (místopředseda) doc. Ing. David Paloušek, Ph.D. (člen) doc. Ing. Pavel Maňas, Ph.D. (člen) Dr. Ing. Pavel Polach (člen) Ing. Radomír Mendřický, Ph.D. (člen) prof. RNDr. Matej Daniel, Ph.D. (člen) Ing. Petr Čížek, Ph.D. (člen) Ing. Petr Špalek (člen)
Date of acceptance
2020-07-23
Defence
Student prezentoval výsledky své diplomové práce a odpověděl na otázky oponenta. Otázka 1: diskuse nad tématem parametru k řízení tlumiče (tato tématika je v práci již zmiňována) - mám na mysli její rozvedení - ODPOVĚZENO Otázka 2: Existují již nějaké koncepční způsoby/návrhy na řešení fail-safe otázky? Například možnost negativní logiky řízení? – ODPOVĚZENO Doc. Mazůrek: V prezentaci jste uvedl, že pracujete s hodnotou 12.5 ms a pak jste přešel na 7.5, jakto? – ODPOVĚZENO Doc. Mazůrek: Jak lze rozumět termínům odpružená a neodpružená hmota u tlumiče vrtění? – ODPOVĚZENO Ing. Čížek: Jak to reaguje na samotnou štěrbinu? Jaká by byla citlivost odezvy u jinak tvarované štěrbiny? – ODPOVĚZENO Doc. Maňas: jsou v magnetoreologickém tlumiči pohyblivé prvky (upřesnění)? – ODPOVĚZENO Doc. Paloušek: Čím by měly být vyplněny drážky v pístu? – ODPOVĚZENO Nebude docházet k abrazi materiálu? – ODPOVĚZENO Proč se tlumící síla vztahuje k 63%? – ODPOVĚZENO
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO