• čeština
    • English
  • English 
    • čeština
    • English
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • bakalářské práce
  • Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
  • 2020
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • bakalářské práce
  • Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
  • 2020
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pragmatické aspekty komunikace s chatboty

Pragmatic aspects of communication with chatbots

Thumbnail
View/Open
final-thesis.pdf (697.9Kb)
review_127189.html (5.896Kb)
Author
Kopecký, Michal
Advisor
Haupt, Jaromír
Referee
Krhutová, Milena
Grade
C
Alternative metrics PlumX
http://hdl.handle.net/11012/194814
Altmetrics
http://hdl.handle.net/11012/194814
http://hdl.handle.net/11012/194814
Metadata
Show full item record
Abstract
Chatboti, programy schopné komunikovat s člověkem, jsou v posledních letech více a více oblíbení. Ale protože je umělá inteligence velmi složitá vědecká disciplína, je obtížné vybudovat robota, který by se v komunikaci podobal člověku. Tato práce poskytne stručný úvod do teorie chatbotů, kde a jak jsou využíváni, a technologie Zpracování přirozeného jazyka. Krátce bude popsáno několik chatbotů, společně s příkladovými konverzacemi. Hlavní důraz bude kladen na pragmatickou stránku konverzace s chatboty, zejména na dodržování konverzačních maxim a kooperačního a zdvořilostního principu. Získané poznatky budou názorně předvedeny na analýzách dialogů s chatbotem ve druhé části práce.
 
Chatbots, programs able to communicate with a human, are becoming more and more popular in recent years. But because the artificial intelligence is a very complex scientific branch, it is difficult to create a human-like conversational robot. This paper will provide a brief introduction into the chatbot theory, where and how they are used, and Natural Language Processing technology. Several chatbots will be briefly described and exemplary conversations with them will be shown. The main attention will be paid to the pragmatic issues of conversation with a chatbot, such as observing the Conversational Maxims and Cooperation Principle. The findings will be demonstrated using analyses of dialogues with chatbots in the second part of the thesis.
 
Keywords
Chatbot, Pragmatika, Zpracování přirozeného jazyka, Moderní komunikace, počítač, Chatbot, Pragmatics, Natural Language Processing, Modern communication, computer
Language
angličtina (English)
Study brunch
Angličtina v elektrotechnice a informatice
Composition of Committee
doc. PhDr. Milena Krhutová, Ph.D. (předseda) PhDr. Milan Smutný, Ph.D. (místopředseda) prof. Ing. Vladislav Musil, CSc. (člen) Mgr. Jaromír Haupt, Ph.D. (člen) Mgr. Bc. Dagmar Šťastná (člen) M. A. Kenneth Froehling (člen)
Date of defence
2020-08-25
Process of defence
Student přednesl mírně rozpačitou prezentaci své bakalářské práce, ve které se nevyhnul některým chybám, které byly zmíněny v oponentních posudcích.
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/194814
Source
KOPECKÝ, M. Pragmatické aspekty komunikace s chatboty [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.
Collections
  • 2020 [427]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV