Blender plugin pro převod modelů na vektorovou grafiku

No Thumbnail Available
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií
Abstract
Tato práce řeší návrh a implementaci rozšíření (pluginu) pro software Blender. Toto rozšíření přidává funkcionalitu převodu 3D modelů ve scéně Blenderu na soubor 2D vektorové grafiky ve formátu SVG tak, aby tento soubor reprezentoval původní scénu. Práce se zabývá tvorbou uživatelského rozhraní pluginu, převodem souřadnic vrcholů modelů ze 3D souřadnic scény na 2D souřadnice okna, výpočtem barvy výsledných polygonů na základě osvětlení a barvy materiálu, řezáním konfliktních (zaklíněných) objektů a určováním pořadí, v jakém je třeba výsledné polygony vykreslit. Výsledkem implementace je plugin, který umožňuje uživateli namísto ruční tvorby 2D vektorových obrázků vytvářet 3D modely, které lze následně ze scény Blenderu převádět (fotit) do souborů vektorové grafiky ve formátu SVG.
This thesis deals with the design and implementation of an extension (plugin) for Blender software. This extensions adds the feature of converting 3D models in a Blender scene to a 2D vector graphics file in the SVG format that represents the original scene. The thesis focuses on creating the plugin's user interface, conversion of vertex coordinates from 3D scene to 2D window coordinates, calculating the resulting polygon color based on lighting and material, cutting of conflicting (colliding) objects and determining the order in which the resulting polygons have to be drawn. The result of the implementation is a plugin that allows the user to create 3D models which can be converted (snapshot) to SVG formatted vector graphics files, instead of manually creating 2D vector images.
Description
Citation
KOPÁČEK, J. Blender plugin pro převod modelů na vektorovou grafiku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2021.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Informační technologie
Comittee
prof. Ing. Adam Herout, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Zdeněk Vašíček, Ph.D. (místopředseda) Ing. Radek Kočí, Ph.D. (člen) Ing. Zbyněk Křivka, Ph.D. (člen) Ing. Michal Španěl, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2021-06-16
Defence
Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na doplnění ze strany přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm " A ". Otázky u obhajoby: Na obrázku 2.1 uvádíte výhodu Vašeho rozšíření oproti konkurenci v řazení polygonů. Konkurenční rozšíření však nabízí funkci pro spojení vybraných objektů, kdy ve výsledku tak dochází implicitně ke správnému vykreslení. Můžete se k tomu vyjádřit a dále shrnout rozdíly mezi Vašim a uvedeným rozšířením? Místy v práci používáte termíny "plocha" a "polygon". Jaký rozdíl mezi nimi je v kontextu Vašeho textu? V sekci 3.5 píšete: "V případě plošného zdroje...směr dopadu světla je konstantní pro celou scénu." Jak se tedy liší plošný zdroj světla od zdroje směrového? (například v Blenderu se vyskytující světla typu Area a Sun) Neuvažujete o kontaktování autora konkurenčního rozšíření a spojení obou projektů do jednoho produktu, kdy by se sloučily rozšířené vizuální možnosti prvního projektu s Vašimi vylepšeními? Komise, například: V čem je Váš "plugin" lepší než jiné?
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO