Konstrukce vznětového leteckého jednoválcového motoru s protiběžnými písty
Design of Diesel Aircraft Engine One-cylinder Engine with Contra Rotating Pistons
Author
Advisor
Novotný, PavelReferee
Drápal, LubomírGrade
DAltmetrics
Metadata
Show full item recordAbstract
Práce se zabývá návrhem klikového hřídele pro jednoválcový vznětový motor s protiběžnými písty. V rešeršní části práce je historie, porovnání v současnosti využívaných motorů ultralehkých letadel a naznačení výhod motoru s protiběžnými písty. Dále je zvoleno vyvážení a navržen CAD model klikového hřídele, který je zkontrolován proti meznímu stavu únavového poškození. Pro motor je zvolena vhodná vrtule a jí odpovídající převodový poměr reduktoru. Diploma thesis deals with design of crankshaft for two stroke opposed piston diesel engine. In the theoretical research part a history, comparison with competitive engines in nowadays light aircrafts and the advantages of opposed piston engines are mentioned. In the practical part the balancing is chosen and CAD model of crankshaft is designed. Geometry of this model is than checked for fatigue damage fallout. In the final part was chosen the propeller and appropriate reduction gearbox.
Keywords
motor s protiběžnými písty, vznětový motor, dvoudobý motor, klikový hřídel, vývažky, LSA, NSA, únavová životnost, ANSYS Workbench, opposed piston engine, diesel engine, two stroke engine, crankshaft, counterweights, fatigue life, ANSYS WorkbenchLanguage
čeština (Czech)Study brunch
Automobilní a dopravní inženýrstvíComposition of Committee
doc. Ing. Miroslav Havlíček, CSc. (předseda) doc. Ing. Pavel Novotný, Ph.D. (místopředseda) prof. Ing. Jiří Stodola, DrSc. (člen) Ing. Rudolf Franz (člen) doc. Ing. Miroslav Škopán, CSc. (člen)Date of defence
2013-06-13Process of defence
Diplomat seznámil v prezentaci zkušební komisi s postupem a výsledky řešení své závěrečné práce, následovně zodpověděl na otázky oponenta, v rámci rozpravy k diplomové práci pak odpovídal na následující dotazy zkušební komise: 1. Jaká je obvodová rychlost vrtule navrženého motoru? 2. Jaké byly navržené hodnoty vrtání a zdvih motoru? 3. Co bylo myšleno termínem chvilkové navýšení výkonu?Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/20125Source
SVOBODA, T. Konstrukce vznětového leteckého jednoválcového motoru s protiběžnými písty [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.Collections
- 2013 [478]