Strategie snižování míry prokrastinace při používání metod zlepšujících vědomí a emoční autoregulaci

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
C
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská
Abstract
Tato práce navrhuje a testuje strategii řízení lidských zdrojů v oblasti produktivity práce pracovníků vykonávajících intelektuální práci za využití poznatků psychologického výzkumu týkajících se prokrastinace a produktivity při výkonu intelektuální práce či při studiu. Navržená strategie implementuje zejména dvě metody, které se v těchto výzkumech ukázaly jako efektivní pro snižování prokrastinace, a to metodu pozornosti a všímavosti (attention, awareness a s ní související mindfulness) a dále metodu reflexe prostřednictvím osobního deníku (journaling). Diplomová práce zahrnuje vytvoření výukového programu skládajícího se z videolekcí v oblasti time-managementu, technik mindfulness, awareness a journalingu. Následně zahrnuje zaznamenávání dat o používání těchto metod na denní bázi po dobu 15 dní účastníky studie, přičemž zaznamenávané informace mají kombinovanou povahu mezi objektivními informacemi o výkonnosti (údaje o používání počítače, záznam vykonané práce a čas na ní strávený) a informacemi sebehodnotícími (subjektivní hodnocení denní produktivity, subjektivní hodnocení vnímané spokojenosti). Práce testuje navrženou strategii na vzorku 15 univerzitních studentů, přičemž využívá metody vstupního a výstupního dotazníku, stejně tak vyhodnocení průběžně získaných dat z journalingu. Cílem je vyhodnotit účinnost navržené strategie se záměrem potenciálního uplatnění této strategie v podnikové praxi při řízení lidských zdrojů, stejně tak spatřuje možnost uplatnění také pro zvyšování studijní produktivity studentů a jejich sebeřízení.
This diploma thesis is proposing and evaluating a strategy of human resource management in the field of productivity of intellectual workers and students while using insights from scientific research on procrastination and productivity. The suggested strategy implements especially two methods that were found effective for lowering the rate of procrastination in latest scientific studies – the method of awareness and mindfulness and the method of journaling. This diploma thesis includes design and creation of an educational program consisting of video lessons in the field of time-management, techniques of mindfulness and awareness and the method of journaling. Furthermore, it includes running research with a group of students during an exam period, while all participants record information on using the above mentioned methods for the period of 15 days, while the logged information has combined nature between objective information on performance (data on usage of personal computer, data on the amount of work done and time spent on it) and self-evaluation information (subjective evaluation of daily performance and subjective evaluation of perceived daily happiness). This thesis evaluates the suggested strategy on the research sample of 15 university students and is using the methods of input and output questionnaire, same as analysis of the continuous data logged while journaling from the research participants, to evaluate the effectiveness of the proposed strategy. The goal is to be able to apply this strategy in the business practice in human resource management. Another possible application is also improvement of study productivity of students using self-management techniques.
Description
Citation
GEALFOW, J. Strategie snižování míry prokrastinace při používání metod zlepšujících vědomí a emoční autoregulaci [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2021.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Řízení a ekonomika podniku
Comittee
doc. Ing. Robert Zich, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Zdeňka Konečná, Ph.D. (místopředseda) Ing. František Milichovský, Ph.D., MBA, DiS. (člen) Ing. Lucie Kaňovská, Ph.D. (člen) Ing. Jana Hornungová, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2021-09-07
Defence
Otázky vedoucího: nejsou Otázky oponenta: odpovězeno Ing. Milichovský: Proč jste nevyužil knihy, které máte zapsané v zadání? odpovězeno Ing. Milichovský: Popisujete výzkum, kterého se účastnili studenti právnické fakulty, proč jste vybral právě tuto fakultu, když poté jsou vaše výsledky obecné? odpovězeno doc. Konečná: Do jaké míry je možné využívat kognitiviní - behavirální nástroje bez znalosti psychologie? odpovězeno
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO