Vliv výpadku primárních letových informací na bezpečnost a spolehlivost letadlové techniky

Abstract
Pro řízení letounu je nezbytné mít k dispozici určité letové informace. Tyto informace jsou obvykle zobrazeny na letových přístrojích, které jsou umístěny na palubní desce letounu. V případě ztráty indikace nebo klamné indikace určitých přístrojů může být řízení letounu velice složité až nemožné. Dizertační práce se zabývá problematikou ztráty indikace informace od aerometrických přístrojů (především od rychloměru). Práce obsahuje výzkum průběhu degradace měření celkového tlaku pomocí Pitotovy trubice. Na základě tohoto výzkumu je možné navrhnout nový systém rozpoznání zablokování Pitotovy trubice, což zvýší bezpečnost letectví. Jev, který je popsán byl zkoumán v aerodynamickém tunelu i v reálných podmínkách. Dále jsou v práci definovány pokyny pro sestavení nouzového postupu, který by pilot mohl použít v případě nastání poruchového stavu s aerometrickými přístroji. Reálné možnosti využití byly demonstrovány na letounu Cessna 172SP během validačního experimentu. Validační experiment prokázal možnosti bezpečného použití nouzového postupu během letu. Závěrečná část práce je zaměřena na zhodnocení možných změn ve vytváření analýz spolehlivosti a bezpečnosti s ohledem na aplikování nových poznatků vycházejících z této práce.
It is necessary to have certain flight information available to control the airplane. This information is usually displayed on flight instruments, which are located on the dashboard of the aircraft. In case of loss of indication or misleading indication of certain devices, control of the aircraft can be very complicated or even impossible. The dissertation deals with the issue of loss of information indication from aerometric instruments (especially from the airspeed indicator). The work contains research on the course of degradation of total pressure measurements using a Pitot tube. Based on this research, it is possible to design a new system for detecting blockage of the Pitot tube, which will increase aviation safety. The phenomenon described was investigated in a wind tunnel and in real conditions. Furthermore, the work defines instructions for the compilation of an emergency procedure, which the pilot could use in the event of a fault condition with aerometric instruments. The real possibilities of use were demonstrated on a Cessna 172SP aircraft during the validation experiment. The validation experiment proved the possibilities of the safe usage of the emergency procedure during flight. The final part of the work is focused on the evaluation of possible changes in the creation of reliability and safety analyzes with regard to the application of new knowledge based on this work.
Description
Citation
SKLENÁŘ, F. Vliv výpadku primárních letových informací na bezpečnost a spolehlivost letadlové techniky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Konstrukční a procesní inženýrství
Comittee
prof. Ing. František Pochylý, CSc. (předseda) doc. Ing. Benedikt Badánik, Ph.D. (člen) doc. Ing. Jaroslav Juračka, Ph.D. (člen) doc. Ing. Miloslav Petrásek, CSc. (člen) doc. RNDr. Zdeněk Karpíšek, CSc. (člen) doc. Ing. Svatomír Slavík, CSc. (člen)
Date of acceptance
2021-12-17
Defence
DDP je zaměřena na problematiku vlivu výpadku primárních letových informací na bezpečnost a spolehlivost letecké techniky. DDP má logickou strukturu a přináší nové poznatky v dané problematice. DDP tvoří dobrý základ pro širší studium v uvedeném oboru a dává nový pohled na problematiku výpadku primárních letových informaci, čímž přispívá ke zvýšení spolehlivosti letecké techniky.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO