• čeština
    • English
    • русский
    • Deutsch
    • français
    • polski
    • українська
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
    • Deutsch
    • français
    • polski
    • українська
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Sborníky z konferencí
  • Fakulta stavební
  • Konference Juniorstav
  • Juniorstav 2022
  • View Item
  •   Repository Home
  • Sborníky z konferencí
  • Fakulta stavební
  • Konference Juniorstav
  • Juniorstav 2022
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nové poznatky ve výpočtu odezvy podloží vysokorychlostních tratí na průjezd vlaku

New Findings in Calculating of the Subgrade Response on High-Speed Lines to Train Passage

Thumbnail
View/Open
S20P01_Petyrek.pdf (437.4Kb)
Date
2021-11-29
Author
Petýrek, Michal
Horníček, Leoš
Altmetrics
10.13164/juniorstav.2022.147
Metadata
Show full item record
Abstract
Článek představuje možnosti přístupů k výpočtu odezvy podloží železniční tratě na jízdu vlakových souprav vysokou rychlostí se zaměřením na projevy Rayleighova vlnění. Podrobněji je popsán přístup k výpočtu pomocí metody tenkých vrstev, který se jeví jako perspektivní pro výpočet odezvy tratě s konstrukcí koleje s příčnými pražci. Na tuto metodu je článek zaměřen s ohledem na předpokládané využití koleje s příčnými pražci na vysokorychlostních tratích v České republice. Dále je v článku zmíněna implementace nelineárního chování zeminy pod dynamickým zatížením při průjezdu vlaku a problematika výpočtu podloží tratě tvořeného více vrstvami zeminy s různými parametry.
 
The article presents the possibilities of approaches to the calculation of the subsoil response of a railway line to high-speed train running with a focus on Rayleigh waves. The article describes in more detail the approach to the calculation using the method of thin layers, which seems promising for the calculation of the response of the track with the construction of the track with transverse sleepers. The article is focused on this method with regard to the expected use of the track with sleepers on high-speed lines in the Czech Republic. Furthermore, the article mentions the implementation of nonlinear behaviour of soil under dynamic load during the passage of the train and the issue of calculating the subsoil of the line formed by multiple layers of soil with different parameters.
 
Keywords
Rayleighovo vlnění, vysokorychlostní trať, metoda tenkých vrstev, dynamické zatížení, Rayleigh waves, high speed track, method of thin layers, dynamic loading
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/203424
Document type
Peer reviewed
Document version
Final PDF
Source
Juniorstav 2022 – sborník příspěvků, s. 147-151. ISBN 978-80-86433-76-9.
DOI
10.13164/juniorstav.2022.147
Collections
  • Juniorstav 2022 [113]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV