Influence of Turbine and Compressor Wheel Mass and Inertia on the Rotor Dynamics of Turbocharger
Vliv hmotnosti a tensoru setrvačnosti turbínového a kompresorového kola na dynamiku rotoru turbodmychadla
Abstract
This paper describes the influence of the compressor and turbine wheel mass and inertia change on the turbocharger rotor dynamics. The model of the turbocharger is presented, the hydrodynamic model of the journal bearing is described and assembly of the whole model in MBS is also presented. The article presents various results describing rotor dynamics on which the influence of compressor and turbine wheel mass and inertia change is discussed. Tento článek popisuje vliv hmotnosti a momentu setrvačnosti kompresorového a turbínového kola na dynamiku rotoru turbodmychadla. V článku je představen model turbodmychadla, hydrodynamický model kluzného ložiska a také je popsáno sestavení celého modelu v prostředí MBS. V článku jsou uvedeny různé výsledky popisující dynamika rotoru, na kterém se diskutuje vliv změny hmotnosti a momentu setrvačnosti kompresorového a turbínového kola.
Keywords
Turbocharger, Rotor dynamics, Floating ring bearing, Compressor mass, Turbine mass, Turbodmychadlo, Dynamika rotoru, Ložisko s plovoucím pouzdrem, Hmotnost kompresoru, Hmotnost turbínyPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/204349Document type
Peer reviewedDocument version
Final PDFSource
Tribology in Industry. 2016, vol. 38, issue 1, p. 24-32.http://www.tribology.fink.rs/journals/2016/2016-1/3.pdf