Analýza konceptu aktivního řízení proudu na náběžné hraně křídla
Wing leading edge active flow concept analysis
Author
Advisor
Popela, RobertReferee
Zikmund, PavelGrade
BAltmetrics
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato práce se zabývá ověřením konceptu náhrady běžně používané vztlakové mechanizace systémem vyfukování proudu na náběžné hraně profilu. Ověření je prováděno pomocí CFD nástrojů, s využitím Reynoldsovy metody časového středování Navier-Stokesových rovnic (RANS). V úvodu práce jsou uvedeny druhy vztlakové mechanizace a jejich princip. V následujících kapitolách je popsáno a zdůvodněno nastavení řešiče a jeho ověření pomocí kalibrační úlohy. Koncept aktivního řízení proudu je zkoumán na profilu LS(1)-0413, pro 5 různých pozic vyfukování, dvě různé tloušťky štěrbiny (h/c= 0,0025 a 0,005) a dvě rychlosti vyfukování (v_Jv_=2,22 a 4,44). V závěru práce jsou objasněny fyzikální děje odehrávající se ve zkoumané oblasti a zhodnoceny jednotlivé případy vyfukování Nejlepší z nich jsou následně porovnány s Fowlerovou a štěrbinou klapkou při Re 2,2 mil. This research is focused on substitution of commonly used High-Lift devices by active flow control on the wing leading edge. The analysis is done by CFD tools with use of Reynolds-Averaged Navier-Stokes (RANS) method. In the beginning of the research, commonly used High-Lift devices are described. Solver setting and its explanation together with verification and validation is described in the following chapters. An active flow control concept is testing at the LS(1)-0413 airfoil, for 5 different positions of slots, two different slots widths (h/c= 0,0025 and 0,005) and two different blowing velocities (v_Jv_=2,22 and 4,44). In the end of this paper, physical phenomena of blowing is described together with evaluation of different cases. The best case is compared with Fowler and slotted flap at Reynolds number 2,2 million.
Keywords
Vztlaková mechanizace, aktivní řízení proudu, vyfukování, štěrbina, náběžná hrana, profil, CFD, Fluent, RANS, High-lift devices, active flow control, blowing, slot, leading edge, airfoil, CFD, Fluent, RANS.Language
čeština (Czech)Study brunch
Stavba letadelComposition of Committee
prof. Ing. Antonín Píštěk, CSc. (předseda) doc. Ing. Jaroslav Juračka, Ph.D. (místopředseda) doc. Ing. Josef Klement, CSc. (člen) doc. Ing. Luboš Janko, CSc. (člen) Ing. Pavel Štrůbl, gen.mjr.(v.v.) (člen) Ing. Miroslav Pešák (člen) doc. Ing. Ladislav Janíček, Ph.D., MBA, LL.M. (člen)Date of defence
2019-06-10Process of defence
Otázky: Hlavní výhoda vyfukování? Jak velký je potřebný výkon pro vyfukování? Řešil jste vlastní tvar štěrbiny? Poznámka k termínu tloušťka/šířka štěrbiny. Řešil jste na konkrétním příkladu energetickou bilanci? Jaké jsou rychlosti v analýzách v souvislosti s rozložením v mezní vrstvě? - Student na otázky odpověděl uspokojivě.Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/204979Source
MAHDAL, V. Analýza konceptu aktivního řízení proudu na náběžné hraně křídla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.Collections
- 2019 [507]