• čeština
    • English
    • русский
    • Deutsch
    • français
    • polski
    • українська
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
    • Deutsch
    • français
    • polski
    • українська
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • bakalářské práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2022
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • bakalářské práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2022
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konstrukce celoodpružených kol

Construction of full suspension bike

Thumbnail
View/Open
review_140178.html (7.558Kb)
final-thesis.pdf (3.656Mb)
Author
Trnčík, Tino
Advisor
Řehák, Kamil
Referee
Prokop, Aleš
Grade
A
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalárska práca je zameraná na rešerš a porovnanie súčasne používaných koncepcií zavesení zadnej stavby bicykla. Aby sme však mohli rozdeliť a porovnať jednotlivé koncepcie, musíme najskôr pochopiť, ktoré faktory ovplyvňujú konštrukčné riešenie a tým pádom výsledné kinematické vlastnosti bicykla. A prečo sú niektoré vlastnosti pri jednom type zavesenia kľúčové a druhom nie sú až tak podstatné. Následne sme sa pokúsili prepojiť teóriu s praxou pomocou numerických simulácií pohybu zadnej stavby jednotlivých koncepcií a porovnať ich správanie. Simuláciami sme sa rozhodli vykresliť priebeh pákového pomeru a dráhu zadnej osi a ich hodnoty porovnať s teoretickými, ktoré by mali dané koncepcie dosahovať.
 
Bachelor thesis is mainly focused on creation of literature research of currently used rear suspension designs of mountain bikes. However, if we want to divide and compare individual designs, we have to understand which factors affects construction designs and therefore final kinematics characteristics of bicycle. And why some of the properties are essential with one design and with the other not so relevant. Subsequently, we tried to link theoretical knowledge with reality using numerical simulations of rear suspension of individual designs and compare their behaviour. With these simulations we decided to render leverage ratio curve and rear axle path and compare their values with theoretical ones, which each design should reach.
 
Keywords
Zavesenie zadnej stavby, numerický model, kinematika zadného odpruženia, Rear suspension design, numerical model, kinematics of rear suspension
Language
slovenština (Slovak)
Study brunch
Základy strojního inženýrství
Composition of Committee
doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Zdeněk Kaplan, CSc. (místopředseda) Ing. Jan Fojtášek, Ph.D. (člen) Ing. Ondřej Blaťák, Ph.D. (člen) Ing. Petr Hejtmánek, Ph.D. (člen)
Date of defence
2022-06-14
Process of defence
Student prezentoval zkušební komisi svou závěrečnou práci a zodpověděl otázky oponenta. Následně odpovídal na otázky členů zkušební komise:
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/205363
Source
TRNČÍK, T. Konstrukce celoodpružených kol [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Collections
  • 2022 [410]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV