Řečové akty realizované studenty informačních technologií v online debatách
Speech Acts Performed by Information Technology Students in Online Debates

Author
Advisor
Ellederová, EvaReferee
Zmrzlá, PetraGrade
AAltmetrics
Metadata
Show full item recordAbstract
Cílem této bakalářské práce je vymezit koncept řečových aktů a diskutovat problematiku související s jejich interakčními aspekty v argumentativních diskuzích. Teoretická část práce je psána formou literární rešerše, počínaje vysvětlením základní terminologie řečových aktů a definováním ilokuční síly a jejích ukazatelů. Dále srovnává tři různé přístupy k analýze řečových aktů a popisuje jejich rolí v rámci modelu kritické diskuze. Analytická část práce se zaměřuje na praktickou aplikaci teoretických konceptů. Představuje pravidla online debat, popisuje jejich fáze a poskytuje analýzu intenzifikátorů a modalizátorů a řečových aktů na základě transkriptů debat. Výsledky analýzy jsou zobrazeny v tabulkách, doplněny ilustrativními příklady a následně diskutovány. This bachelor’s thesis aims to frame the concept of speech acts and discuss issues related to their interactional aspects in argumentative discussions. The theoretical part of the thesis is written in the style of a literature review, beginning with an explanation of basic terminology of speech acts and defining the illocutionary force and its indicators. It also provides a detailed comparison of three different approaches to the analysis of speech acts and describes their roles using the model of a critical discussion. The analytical part of the thesis focuses on the practical application of the theoretical concepts. It defines the rules of online debates, describes their phases and provides an analysis of boosters and hedges and speech acts based on transcripts of the debates. The results of the analysis are displayed in tables, supplemented with illustrative examples and then discussed.
Keywords
Řečový akt, ilokuční akt, ilokuční síla, modalizátor, intenzifikátor, analýza, online debaty, studenti IT, porovnání, četnost, přímý řečový akt, nepřímý řečový akt, Speech act, illocutionary act, illocutionary force, hedge, booster, analysis, online debates, IT students, comparison, frequency, direct speech act, indirect speech actLanguage
angličtina (English)Study brunch
Angličtina v elektrotechnice a informaticeComposition of Committee
prof. Ing. Vladislav Musil, CSc. (předseda) Mgr. Ing. Eva Ellederová, Ph.D. (místopředseda) M. A. Kenneth Froehling (člen) Mgr. Petra Zmrzlá, Ph.D. (člen) PhDr. Milan Smutný, Ph.D. (člen)Date of defence
2022-06-14Process of defence
Studentka přednesla vynikající obhajobu své bakalářské práce a úspěšně zodpověděla kladené otázky: You mention "yes/yeah“ and "you know“ as examples of boosters or hedges. What other role can they assume in discourse? In the sentence "I wouldn’t be so sure“, which you identified as an indirect speech act, is there any other interpretation than its representing a question? What type of speech act according to Searle is it? You consider the question "Yeah may I?“ an indirect speech act. How would you transform it into a direct one?Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/205634Source
GAJDOŠOVÁ, G. Řečové akty realizované studenty informačních technologií v online debatách [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.Collections
- 2022 [397]