Fyzický model nápravy pro testy odpružení
Physical axle model for dynamic tests
Abstract
Cílem této diplomové práce je návrh fyzické celonápravové testovací stanice, společně s virtuálním dynamickým modelem, sloužící pro testy odpružení automobilů. Celonápravový neboli poloviční model vozidla je odpovědí na problémy systémových nepřesností nejčastěji používaného modelu závěsu kola, a vysoké náklady zkoušek reálných vozidel. Motivací návrhu nové testovací stanice a jejího virtuálního dynamického modelu je možnost testovat a optimalizovat vlastnosti odpružení vozidla snadno, rychle a dostatečně přesně za nízké náklady. Existující řešení ve většině případů substituuje reálné prvky zavěšení (náprava) a kola vozidla náhradními tělesy, což vede k odklonu od reality. Nová testovací stanice je navržena na základě rozboru současných řešení fyzických modelů a vůči splnění vytyčených požadavků. Tester nahrazuje vozidlo Škoda Fabia I Hatchback a využívá jeho skutečné zadní nápravy a prvků odpružení. Sestavená stanice, resp. její funkčnost, je úspěšně experimentálně ověřena. Vytvořený virtuální dynamický model v programu ADAMS je identifikován vůči navrženému testeru, přičemž získané výsledky simulací jsou porovnány s daty z proběhlého experimentu. Na základě splnění predikcí ověřovacího experimentu a výsledků virtuálního modelu, je možné konstatovat, že navržená stanice dostatečně reflektuje reálné chování odpružení nahrazovaného automobilu a je připravena na další testování pružících a tlumících vlastností zavěšení kol vozidel. The aim of this thesis is the design of a physical axle test station, along with a virtual dynamic model, with the purpose of vehicle suspension tests. The axle, or half-car, model is the answer to the inaccuracies of the most widely utilized suspension model, and the high cost of the full vehicle testing. The motivation for the new test station and its virtual model is the prospect of accurate, quick and effortless testing and optimization of the vehicle suspension characteristics. The existing solutions in most cases substitute actual suspension elements (axle) and wheels with auxiliary parts leading to a departure from reality. The design of the new test station is based on the analysis of current physical model solutions and in accordance with set requirements. The tester substitutes the vehicle Škoda Fabia I Hatchback and utilizes its actual rear axle including suspension elements. The assembled rig, or rather its functionality, is successfully experimentally verified. The created virtual dynamic model, using ADAMS software, is identified against the designed test station, while the obtained simulation results are compared with the experiment data. Meeting the experiment predictions and virtual model results validates the tester’s ability to sufficiently reflect real car suspension behaviour and it is ready for further vehicle spring and damping properties testing.
Keywords
Poloviční model, fyzický model, virtuální model, testovací stanice, náprava, zavěšení, Half-car model, physical model, virtual model, test station, axle, suspensionLanguage
čeština (Czech)Study brunch
bez specializaceComposition of Committee
prof. Ing. Martin Hartl, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Ivan Mazůrek, CSc. (místopředseda) doc. Ing. Pavel Maňas, Ph.D. (člen) doc. Ing. Daniel Koutný, Ph.D. (člen) Ing. Bronislav Růžička, Ph.D. (člen) doc. Ing. Stanislav Němeček, PhD. (člen) Ing. Aleš Dočkal, Ph.D. (člen) Ing. Jan Čermák, Ph.D., MBA (člen) doc. Ing. Pavel Hutař, Ph.D. (člen)Date of defence
2022-06-20Process of defence
Student prezentoval výsledky své diplomové práce a zodpověděl otázky oponenta. Ing. Růžička: Jedná se o jednoúčelový tester? ZODPOVĚZENO Ing. Růžička: Máte představu, jaké typy náprav lze na zařízení skutečně použít? ZODPOVĚZENO doc. Maňas: Jaký vliv má chod navrženého zařízení na zbytek laboratoře? ZODPOVĚZENO doc. Koutný: Je testovaná konfigurace ta nejkritičtější možná? ZODPOVĚZENOResult of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/207142Source
BĚLUNEK, M. Fyzický model nápravy pro testy odpružení [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.Collections
- 2022 [477]
Citace PRO
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Modelování predikce bankrotu stavebních podniků
Srbová, PavlaTato diplomová práce je zaměřena na vytvoření bankrotního modelu pro podniky ze stavebního průmyslu v České republice za využití diskriminační analýzy. V teoretické části je vymezen pojem bankrotní model, dále je tato část ... -
Výpočtové modelování distribuce toku pracovních látek v procesních zařízeních
Babička Fialová, DominikaNerovnoměrná distribuce toku látek je stav, při němž vzniklé lokální teplotní či rychlostní extrémy mohou významně ovlivnit provoz zařízení. Přesto se současná průmyslová praxe věnuje predikci distribuce toku látek jen ... -
Dynamická analýza koleje
Mojžíšek, DominikDiplomová práce se zabývá popisem soustavy vozidlo - kolej. Jsou popsány základní analytické modely koleje. Následně jsou vytvořeny modely metodou konečných prvků simulující průjezd nápravy vozidla. Cílem práce je sestavení ...