Návrh zobrazení palubních systémů letounu
Aircraft system display design
Abstract
Práce se zaobírá návrhem a implementací moderního avionického systému do kokpitu civilního letounu Boeing 737 MAX. Konkrétně se jedná o reimplementaci nadhlavového panelu do digitální podoby včetně ovládacích prvků, které jsou primárně ovládány dotykem. Implementace byla zhotovena jako prototyp napojený na simulátor X-Plane 11. Tento prototyp byl následně uživatelsky testován a poznatky z testování jsou shrnuty v závěru práce. This thesis is dealing with the design and implementation of the modern systems into the cockpit of a civilian aircraft Boeing 737 MAX. Specifically speaking, the implemented part of the cockpit is an overhead panel which has been redesigned to a digital form including the touch control components. The implementation was made as a prototype connected to the X-Plane 11 simulator. The prototype was then user tested and the findings from the testing are summarized at the end of the thesis.
Keywords
Letecký kokpit, nadhlavový panel, dotykové ovládání, multifunkční displej, historie kokpitů, moderní kokpit, návrh uživatelského rozhraní, X-Plane 11, X-Plane Connect, MVC architektura, aplikační rámec Qt, Aircraft cockpit, over-head panel, touch control, multifuncional display, history of cockpits, modern cockpit, user inteface design, X-Plane 11, X-Plane Connect, MVC architecture, Qt frameworkLanguage
čeština (Czech)Study brunch
Informační technologieComposition of Committee
prof. Ing. Adam Herout, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Zdeněk Vašíček, Ph.D. (místopředseda) Ing. Radek Kočí, Ph.D. (člen) Ing. Zbyněk Křivka, Ph.D. (člen) Ing. Michal Španěl, Ph.D. (člen)Date of defence
2022-06-15Process of defence
Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm A. Otázky u obhajoby: Během návrhu rozhraní autor uvažoval cituji: "že kognitivní zpracování hodnoty v textové podobě je rychlejší, než proces zpracování hodnoty dle polohy ručičky budíku." Rád bych se tedy zeptal, jak autor došel k takovému závěru. V rámci testování proběhlo srovnání ovládání stávajícího nadhlavového panelu a autorem navrženého řešení. Rád bych se zeptal, jakým způsobem probíhalo ovládání nadhlavového panelu. Jak jste analyzoval existující řešení? Proč modrá barva na černém pozadí? Jak pilot rozezná údaje, pokud se letadlo třepe? Proč piloti vnímají jako 2x snažší ovládat úplně nový displej?Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/207285Source
KOMÁREK, J. Návrh zobrazení palubních systémů letounu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2022.Collections
- 2022 [309]