Motor s vnitřním spalováním pro vozítka na Marsu a Měsíci

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
F
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Práce se zabývá vytvořením matematického modelu motoru s vnitřním spalováním pro vozidla použitá při vesmírných misích. Obsahuje souhrn historického vývoje i eventuální budoucnost vozidel. Popisuje vnější vlivy působící na motor, sumarizuje výhody a nevýhody použití spalovacího motoru. Samostatná kapitola je zaměřena na volbu paliva s ohledem na využitelnost místních zdrojů. Další část práce se věnuje vytvoření matematického modelu dle vzorového reálného motoru. Zde je popsán postupný proces úprav pro vytvoření modelu motoru, zohledňující informace z přechozích kapitol. Součástí práce je vyhodnocení spalovacího motoru, zdali představuje vhodnou alternativu k současným pohonům.
The thesis deals with the development of a mathematical model of the internal combustion engine for vehicles used in space missions. It includes a summary of the historical development and the possible future of the vehicles. It describes the external influences acting on the engine, summarizes the advantages and disadvantages of using an internal combustion engine. A separate chapter focuses on fuel selection with respect to the availability of local resources. The next part of the thesis is devoted to the development of a mathematical model according to a sample real engine. Here, the step-by-step process of modifications to create the engine model is described, considering the information from the previous chapters. The thesis includes an evaluation of the internal combustion engine to see if it represents a suitable alternative to current powertrains.
Description
Citation
RACHŮNEK, R. Motor s vnitřním spalováním pro vozítka na Marsu a Měsíci [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
bez specializace
Comittee
prof. Ing. Josef Štětina, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Lubomír Klimeš, Ph.D. (místopředseda) Ing. Petr Škara (člen) Ing. Tomáš Heger (člen) Ing. Zdeněk Novosad (člen)
Date of acceptance
2022-06-22
Defence
Student seznámil komisi s výsledky závěrečné práce. Následně odpovídal na otázky oponenta. Otázky oponenta: 1) V práci není přiložena žádná fotka, nebo uveden typ motoru Tomos. Proč si jej student vybral a o jaký typ se jedná? Hodnocení: Částečně zodpovězeno 2) V práci není uveden popis termodynamického modelu. Jaký model hoření a model přestupu tepla z válce student v práci použil a proč? Hodnocení: Zodpovězeno 3) Jakým způsobem je provedeno chlazení motoru (zejména válce a hlavy)? Hodnocení: Zodpovězeno 4) V práci není zobrazen finální koncepční návrh motoru. Může jej student ukázat? Hodnocení: Zodpovězeno Komise dále položila tyto otázky k diplomové práci: 1) Je možné využít recirkulaci spalin? Hodnocení: Částečně zodpovězeno 2) Je možné pístový motor nahradit spalovací turbínou? Hodnocení: Částečně zodpovězeno 3) Proč je využit dvoudobý motor? Hodnocení: Zodpovězeno 4) Jak je řešený navržený chladící okruh? Hodnocení: Částečně zodpovězeno 5) Jak je řešené sání a výfuk u navrženého motoru? Hodnocení: Zodpovězeno 6) Jaké jsou omezení při využití použitých modelů hoření? Hodnocení: Částečně zodpovězeno 7) Jaký vstřikovač je použitý pro metan? Hodnocení: Nezodpovězeno 8) Byl řešen styk oleje a kyslíku v motoru? Hodnocení: Nezodpovězeno
Result of defence
práce nebyla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO