Systém adaptivního řízení zadní nápravy
System of adaptive rear axle steering

Autor
Vedoucí práce
Míša, JiříOponent
Fojtášek, JanKlasifikace
AAltmetrics
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tématem této diplomové práce je návrh a optimalizace algoritmu adaptivního řízení kol zadní nápravy pro závodní monopost kategorie Formula Student. Hlavní náplní práce je analýza tranzientního stavu vozidla s cílem využití kontroly jízdní dynamiky změnou směrových úchylek pneumatik zadní nápravy. Na základě získaných zkušeností byla navržena řídicí funkce mechanismu, která byla následně optimalizována užitím MBS simulací. Simulace byly následně validovány měřením na vozidle pomocí optického senzoru Correvit. Dále byl algoritmus řízení doplněn o kompenzaci poddajnosti nápravy, která byla v příčném směru ověřena měřením přímo na vozidle. Nakonec byl celý mechanismus zkompletován a přínos navrženého algoritmu řízení byl ověřen testováním na vozidle. The topic of this master’s thesis is the design and optimization of adaptive rear axle steering algorithm used on a Formula Student race car. The main goal of the thesis is to analyse a vehicle transient state to develop a vehicle dynamics control system by changing rear wheel slip angles. A steering function was built, which was then optimised by MBS simulations. Simulations were validated by measurement with Correvit optical sensor. Additionally, the steering function algorithm was improved by rear axle compliance compensation. Compliance in lateral direction was measured on the real car. Finally, the whole mechanism has been assembled and tested.
Klíčová slova
Formula Student, řízení kol zadní nápravy, tranzientní stav, aktivní kontrola jízdní dynamiky, poddajnost nápravy., Formula Student, rear axle steering, transient state, active vehicle dynamics control, axle compliance.Jazyk
čeština (Czech)Studijní obor
bez specializaceSložení komise
doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Zdeněk Kaplan, CSc. (místopředseda) Ing. František Zapletal, Ph.D. (člen) Ing. Lukáš Šopík (člen) Ing. Marek Bačovský (člen)Termín obhajoby
2022-06-22Průběh obhajoby
Student prezentoval zkušební komisi svou závěrečnou práci a zodpověděl otázky oponenta. Následně odpovídal na otázky členů zkušební komise: Jak je ošetřena bezpečnost systému, v případě porušení elektronicjé části řézení během jízdy? Zodpovězeno Je možné vypnout systém řízení během jízdy? Zodpovězeno Při losím testu v dané rychlosti nezpůsobilo řízení nestabilitu vozidla? Zodpovězeno Vliv na opotřebení pneumatik? Zodpovězeno Je vnímání auta vybavené RWS odlišné během jízdy? Zodpovězeno Proč se prováděl losí test při dané rychlosti? Zodpovězeno Je možnost duálního systému RWS řídit každé kolo zvlášť? ZodpovězenoVýsledek obhajoby
práce byla úspěšně obhájenaTrvalý odkaz
http://hdl.handle.net/11012/207685Zdrojový dokument
DOSTÁL, M. Systém adaptivního řízení zadní nápravy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.Kolekce
- 2022 [477]