Vliv kinematiky zavěšení na jízdní vlastnosti vozidla
Effect of Suspension Kinematics on Vehicle Handling
Author
Advisor
Hejtmánek, PetrReferee
Blaťák, OndřejGrade
BAltmetrics
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato diplomová práce se zabývá vlivem kinematiky zavěšení na jízdní vlastnosti vozidla. V první části práce jsou představeny základní parametry kinematiky zavěšení a jejich teoretický vliv na jízdní vlastnosti vozidla. Za účelem provedení simulací jsou vytvořeny dva multibody modely vozidel, z nichž jeden vychází z off-roadového vozidla, u něhož došlo k výrazné změně zavěšení. Pro každý model je dále uveden popis a porovnání kinematických charakteristik různých variant nastavení jejich zavěšení. Hlavní část práce se zabývá analýzou vlivu jednotlivých změn zavěšení na jízdní vlastnosti při zvolených jízdních manévrech. Výsledky simulací jsou kvalitativně i kvantitativně zhodnoceny a výsledné poznatky jsou v závěru přehledně shrnuty. This diploma thesis deals with effect of suspension kinematics on vehicle handling. In the first part of the thesis, there are the basic parameters of suspension kinematics introduced. In order to perform the simulations, two multi-body vehicle models are created, one of which is derived from an off-road vehicle, for which there has been a significant change in suspension. For each model, there further is a description and comparison of the kinematic characteristics of different settings variants of their suspension introduced. The main part of the thesis deals with the analysis effect of individual suspension changes on vehicle handling during the selected driving maneuvers. The results of the simulations are qualitatively and quantitatively evaluated, and the resulting findings are in the conclusion summarized.
Keywords
kinematické charakteristiky, lichoběžníkové zavěšení, multibody model vozidla, jízdní manévry, odklon, sbíhavost, výška středu klopení, záklon rejdové osy, anti-dive, anti-lift, anti-squat, kinematic characteristics, wishbone suspension, multibody vehicle model, driving maneuver, camber, toe angle, roll center high, caster angle, anti-dive, anti-lift, anti-squatLanguage
čeština (Czech)Study brunch
bez specializaceComposition of Committee
prof. Ing. František Bauer, CSc. (předseda) prof. Ing. Pavel Novotný, Ph.D. (místopředseda) Ing. Marek Slovák (člen) Ing. Jiří Koláček (člen) doc. Ing. Pavel Kučera, Ph.D. (člen)Date of defence
2022-06-22Process of defence
Študent prezentoval skušobnej komisii svoju záverečnú prácu a zodpovedal otázky oponenta. Následne odpovedal na otázky členov skušobnej komisie: 1) Prečo ste použili model, ktorý sa nachádza v softvéri Adams Car? - Zodpovedané 2) Čo bolo nutné upraviť vo Vašom modeli? - Zodpovedané 3) Aká je cieľová funkcia daného zavesenia? Ktorý variant by ste odporúčili konštruktérovi? Existuje nejaké kritérium komfortu/stability jazdy? - Zodpovedané 4) Zaoberali ste sa, aký riešič je nastavený v danom softvéri? Ako ste nastavovali integračný krok? Aký riešič ste používali? - Čiastočne zodpovedané?Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/207690Source
TRNKOVÁ, L. Vliv kinematiky zavěšení na jízdní vlastnosti vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.Collections
- 2022 [477]