Nápravy vozidel SxS
The Axles of SxS Vehicles
Author
Advisor
Blaťák, OndřejReferee
Hejtmánek, PetrGrade
CAltmetrics
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato diplomová práce se primárně zaměřuje na kinematiku zavěšení kol, která má velmi významný vliv na dynamiku celého vozu. Dává obecný přehled kinematických charakteristik a jejich dopadů na jízdní vlastnosti. Věnuje se přenosům zatížení, k nimž dochází z důvodů příčných a podélných zrychlení. Analyzuje nápravy u SxS vozidla, které umožňují zdvihy kol až 600 mm. U těchto náprav jsou velké nároky na změny kinematických charakteristik. Vytváří přehled využívaných náprav a následně je porovnává s předlohovými. Obsahuje vlastní návrh náprav s postupem a vyhodnocením rozdílů oproti daným nápravám, které byly zadány okrajovými podmínkami. Za pomocí analytické geometrie byl také v práci vytvořen algoritmus, v němž je možné provést výpočet poloh instant center, středů klopení a anti charakteristik pro statickou polohu vozidla. V úplném závěru obsahuje citlivostní analýzu, jež má za cíl seznámit s vlivy kinematických vazeb lichoběžníkových zavěšení na kinematické charakteristiky. The diploma thesis deals primarily with the topic of the kinematics of the wheel suspension that has a significant effect on the dynamics of the whole vehicle. The thesis gives a general overview of kinematic characteristics and their impact on driving characteristics. It deals with load transfers that occur due to lateral and longitudinal accelerations. The thesis analyses the axles of the SxS vehicle, which has wheel strokes up to 600 mm. The axles have high requirements for changes in kinematic characteristics. The thesis provides an overview of the used axles and then compares them with the original ones. The thesis contains its design of axles with the procedure and evaluation of differences compared to the other axles specified by the boundary conditions. An algorithm using analytical geometry was also created where instant centre positions, roll centres and anti-characteristics for the static position of the vehicle can be calculated. In conclusion, it contains a sensitivity analysis, which aims to acquaint with the effects of kinematic connections of double wishbone suspensions on the kinematic characteristics.
Keywords
Zavěšení, náprava, UTV, SxS, side-by-side, kinematické charakteristiky, lichoběžníková náprava, úhlová kyvadlová náprava, víceprvkové zavěšení, Suspension, vehicle axle, UTV, SxS, side-by-side, kinematic characteristics, double wishbone suspension, trailing arm suspension, multi-link suspensionLanguage
čeština (Czech)Study brunch
bez specializaceComposition of Committee
prof. Ing. František Bauer, CSc. (předseda) prof. Ing. Pavel Novotný, Ph.D. (místopředseda) Ing. Marek Slovák (člen) Ing. Jiří Koláček (člen) doc. Ing. Pavel Kučera, Ph.D. (člen)Date of defence
2022-06-22Process of defence
Študent prezentoval skušobnej komisii svoju záverečnú prácu a zodpovedal otázky oponenta. Následne odpovedal na otázky členov skušobnej komisie: 1) Ako vzniká gyroskopický moment? Na akých parametroch závisí? Aká je jeho fyzikálna jednotka? Čo je to moment zotrvačnosti? Aká je jeho jednotka? - Čiastočne zodpovedané 2) Aké analýzy by ste ďalej vykonali vo Vašom návrhu? - ZodpovedanéResult of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/207705Source
ŠTOLPA, R. Nápravy vozidel SxS [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.Collections
- 2022 [477]