Adaptivní tlumení nákladních vozidel
Adaptive Damping for Trucks
Author
Advisor
Blaťák, OndřejReferee
Hejtmánek, PetrGrade
AAltmetrics
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato diplomová práce se zabývá návrhem výpočetního modelu nákladního vozidla a řídicím algoritmem tlumení zadní nápravy. Tyto dvě části jsou propojeny do uzavřené smyčky. Společně vytvářejí systém adaptivního tlumení. Úkolem algoritmu je reagovat na změnu zatížení vozu a také na dodatečné jízdní vlivy. Model vozidla má možnost vytvořit různé jízdní stavy, které jsou použity k ověření funkčnosti algoritmu. S pomocí modelu vozidla a optimalizačního procesu jsou odvozeny vhodné tlumící charakteristiky. Je také provedeno zhodnocení vlivů na komfort vozidla a jízdní bezpečnost. This diploma thesis is concerned with designing a computational model of a commercial vehicle. In addition to that, a control algorithm for adaptive damping is presented. These two parts are connected into a closed loop and together they create an adaptive damping system. The primary task of the algorithm is to react on a vehicle load change. Vehicle model has the opportunity to create different driving scenarios, which are used to verify algorithm functionality. With the help of computational model and optimalization process, suitable damping characteristics are derived. An evaluation of vehicle comfort and driving safety is also presented.
Keywords
adaptivní tlumení, nákladní vozidlo, výpočetní model, řízení, algoritmizace, tlumící charakteristika, změna zatížení, adaptive damping, commercial vehicle, computational model, control system, algorithm, load changeLanguage
čeština (Czech)Study brunch
bez specializaceComposition of Committee
doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Zdeněk Kaplan, CSc. (místopředseda) Ing. František Zapletal, Ph.D. (člen) Ing. Lukáš Šopík (člen) Ing. Marek Bačovský (člen)Date of defence
2022-06-22Process of defence
Student seznámil zkušební komisi s průběhem a výsledky své závěrečné práce. Následně zodpověděl otázky oponenta. Dále odpovídal na otázky členů komise: Ve kterých místech na vozidle se vyhodnocovali výstupní hodnoty? Zodpovězeno Jakým způsobem ovlivňuje umístění snímače dosažené výsledky? Zodpovězeno Podrobný popis charakteristiky tlumiče ve směru roztažení. Zodpovězeno Podrobný popis pístu a pístnice tlumiče. Zodpovězeno Způsob řešení fail save. Částečně zodpovězeno Jaká je plynulost nastavování jednotlivých charakteristik tlumení? Zodpovězeno Jakým způsobem je možné využít planetovou převodovku v daném systému řízení tlumení? Zodpovězeno Jaký způsob provozu je možné použít u konkrétního zařízení? ZodpovězenoResult of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/207721Source
NEUMAN, O. Adaptivní tlumení nákladních vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.Collections
- 2022 [477]