Analýza vzniku blokovacích stop v závislosti na zpomalení vozidla
Braking marks creation analysis in dependence of vehicle deceleration
Author
Advisor
Vémola, AlešReferee
Panáček, VladimírGrade
DAltmetrics
Metadata
Show full item recordAbstract
Práce se dělí na teoretickou a praktickou část. V první, teoretické části, práce uvede čtenáře do dané problematiky a seznámí ho se základy fyziky působící v přímočarém neboli translačním pohybu vozidla a během jeho brzdění, jako je rozdělení pojmů adheze a tření, skluz, prokluz, výpočtové vztahy a jiné. Po kapitole mechaniky vozidla následují dvě pro tuto problematiku klíčové kapitoly, a těmi je kapitola o pneumatice, jejím složení a vlastnostech, a kapitola o ABS a jiných podstatných podpůrných brzdných systémech. Praktická část se zabývá měřením zpomalení, pozorování tvorby kluzné stopy na vozovce a následným vyhodnocením dat ve formě výpočtů a grafů. The work is divided into two parts – theoretical and practical. The first, theoretical part is focused to introduce the problematics to the reader, describing the concept of translation motion and brake physics, defining terms adhesion and friction, skid, calculation formulas etc. After the mechanics chapter follows the chapter about tire and its composition and properties, and a brake system chapter, describing Anti-lock brake system (ABS) and some other important brake-support systems. Second part of this thesis is focused on practical side, which contains acceleration measuring and skid marks creation, followed by evaluation of measured data in form of calculations and graphs.
Keywords
Tření, adheze, skluz, translační pohyb, brzdné systémy, ABS, pneumatika, brzdná síla., Friction, adhesion, skid, translation motion, brake systems, ABS, tire (tyre), brake force.Language
čeština (Czech)Study brunch
bez specializaceComposition of Committee
doc. Ing. Bc. Marek Semela, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Ivo Drahotský, Ph.D. (místopředseda) prof. Ing. Karel Pospíšil, Ph.D., LL.M. (člen) doc. Ing. Aleš Vémola, Ph.D., dr. h. c. (člen) Ing. Albert Bradáč, Ph.D. (člen) Ing. Michal Vintr, Ph.D. (člen) Ing. Jiří Novotný (člen)Date of defence
2022-06-21Process of defence
Student státní zkušební komisi seznámil se svou diplomovou prací se zaměřením na vznik blokovacích stop brzděného vozidla. Během vymezeného času své obhajoby student uvedl názorné příklady zpracování provedeného měření a zodpověděl i otázky položené oponentem. Dále student zodpovídal otázky položené členy státní zkušební komise: Jak jste změnil metodiku provedení měření a zpracování diplomové práce oproti loňskému roku? Jak se změnili závěry oproti Vaší předešlé vezi diplomové práce? Zabýval jste se metodikou pořizování fotodokumentace i špatně viditelných brzdných stop? Dotaz k terminologii uvedené v grafu na snímku č. 8 Vaší prezentace. Uvažoval jste dobu náběhu bzdného účinku? Na jaké dráze určíte průběh zpomalování, když není brzdná stopa zřetelná?Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/207733Source
SVOBODA, L. Analýza vzniku blokovacích stop v závislosti na zpomalení vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2022.Collections
- 2022 [52]