Příčné přemístění moderních vozidel na mokrém povrchu

Abstract
Tato dizertační práce se zabývá možnostmi stanovení minimální doby příčného přemístění moderních vozidel na mokrém povrchu vozovky. Analýza příčného přemístění je v rámci vyšetřování dopravních nehod prováděna v případech, ve kterých byl tento manévr součástí nehodového děje, nebo jako součást řešení odvrácení střetu. Problematika příčného přemístění již v minulosti byla řešena v řadě závěrečných prací, nicméně většina těchto prací byla založena na výsledcích měření na suchém povrchu vozovky. Je tedy nutné prozkoumat aplikovatelnost dosavadních výpočtových metod na situaci se sníženými adhezními podmínkami spolu se značným časovým odstupem od většiny dříve provedených studií, a tedy i značným pokrokem v oblasti konstrukce vozidel a systémů jízdní stability. Z tohoto důvodu bylo provedeno několik sérií jízdních zkoušek s moderními vozidly převážně na mokrém povrchu vozovky. Tato měření zajistila podstatné vstupní i výstupní veličiny, pomocí kterých bylo možné provést analýzu doposud používaných metod výpočtu a zároveň bylo možné s jejich pomocí určit nastavení systému jízdní stability v simulačních programech. Na základě statistické analýzy byl jako nejvhodnější metoda výpočtu doby příčného přemístění dvěma oblouky vyhodnocen doposud používaný tzv. Kovaříkův vzorec, pro který byla nalezena nová hodnota matematické konstanty. Rovněž je v práci představen alternativní výpočet podélné vzdálenosti, kterou vozidla v rámci manévru urazí.
This dissertation investigates the possibilities of determining the minimal duration of modern vehicles lane change manoeuvre on the wet road surface. In cases when the driver changed lanes or swerved before or during the crash, analysis of this manoeuvre should be carried out, as well as part of a collision avoidance investigation. The issue of lane change has been addressed in several theses in the past, but most of these theses were based on the results of measurements on the dry road surface. It is, therefore, necessary to investigate the applicability of the existing calculation methods to the situation of reduced adhesion conditions, together with the considerable time lag from most of the earlier studies, and therefore the considerable advances in vehicle design and driving stability systems. For this reason, several series of driving tests have been carried out with modern vehicles on predominantly wet road surfaces. These measurements have provided essential input and output variables used to analyse the current calculation methods and determine the set-up of the driving stability systems in simulation programs. Based on the statistical analysis, the so-called Kovařík equation, which has been used so far, was evaluated as the most suitable method for calculating the duration of lane-change manoeuvre, for which a new value of the mathematical constant was found. An alternative calculation of the longitudinal distance travelled by the vehicle in the manoeuvre is also presented in this dissertation.
Description
Citation
MIKULEC, R. Příčné přemístění moderních vozidel na mokrém povrchu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. .
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Soudní inženýrství
Comittee
doc. Ing. Robert Kledus, Ph.D. (předseda) prof. Ing. Karel Pospíšil, Ph.D., LL.M. (místopředseda) doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D. (člen) Ing. František Kropáč, Ph.D. (člen) Ing. Vlastimil Rábek, Ph.D. (člen) prof. Ing. Zdeněk Kolíbal, CSc. (člen) doc. Ing. Aleš Vémola, Ph.D., dr. h. c. (člen)
Date of acceptance
Defence
Předseda komise představil doktoranda Ing. Romana Mikulce dle předloženého životopisu, jeho publikací i zahraničních stáží. Student zpracoval téma dizertační práce s názvem „Příčné přemístění moderních vozidel na mokrém povrchu“. Ve své prezentaci představil doktorand podstatné výsledky celé dizertační práce. Školitel doktoranda sdělil hodnocení studenta za celý průběh studia. Oba oponenti přečetli své posudky na dizertační práci. Oba posudky měly kladné hodnocení a doporučily dizertační práci k obhajobě. Doktorand zodpověděl všechny otázky obsažené v posudcích. Poté byla zahájena veřejná diskuze, přičemž Ing. Mikulec zodpověděl všechny dotazy z této diskuze vzešlé. Konkrétní dotazy jsou obsaženy na přiložených lístcích, které se archivují. Doktorand úspěšně obhájil svoji dizertační práci.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO