Filmová projekce v malbě

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
C
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění
Abstract
Filmová projekce v malbě Ve své teoretické práci Filmový storyboard a umělecké dílo jsem měl možnost připravit myšlenkový základ pro praktickou část diplomové práce. Inspirovalo mě mnoho autorů s rozdílnými přístupy k filmovému nazírání a filmovému záběru. Pro mě jako tvůrce bylo důležité pracovat s tím, co dobře znám. Zabýval jsem se otázkou, jestli může realita, která nás obklopuje, vypadat filmově, když ji namalujeme. Po předchozí zkušenosti nazírání na malbu, která čerpá z filmové kompozice a vypůjčování cizích námětů, jsem se rozhodl – stejně jako filmový režisér – vyhledávat kompozice, které je možné vidět v realitě kolem nás. V návaznosti na svoji bakalářskou práci, která byla čistě černobílým cyklem, jsem nyní zvolil barvu a tematicky jsem se vrátil k činnostem, jež předcházejí natočení filmu. Naše oko může fungovat jako filmová čočka. A zdánlivě obyčejná realita je pro mě záminkou k budování atmosféry filmového záběru. Po dlouhou dobu jsem u sebe nosil fotoaparát, který byl připravený k použití ve chvíli, kdy jsem objevil zajímavý prostor nebo situaci. Předlohy k malbám jsem přirozeně nacházel ve svých cestách po městě. Cíleně jsem vyhledával lokace, které by mohly být součástí imaginárního filmu. Pro mě je pod kompozicí slunečné ulice schovaný jiný pocit a něco nedořečeného, co přichází a funguje pod povrchem každého obrazu paralelně. Doufám, že propojením reality a osobní malby dojde k zesílení atmosféry jako přidané hodnoty. Název Filmová projekce v malbě odkazuje ke slovníku filmařů, kdy tvůrce pohlíží na okolí se zkušeností filmové kompozice. Ve své práci jsem chtěl spodobnit českou lokální, svébytnou atmosféru místa. V průběhu práce tak došlo ke změně oproti původnímu záměru, a to v tom, že jsou předlohy opravdu vlastní, nevypůjčené. Hrdinové obrazů jsou lidé každodennosti se svými osobními příběhy. Nicméně dochází k prolínání a spodobě s různými filmovými žánry. Například obraz s dělníky a pracovním strojem vykazuje kompoziční shodu se sci-fi filmem; světlo i námět připomínají něco, co jsme mohli už někdy vidět. Oproti malířům, kteří mají prostředky k rozsáhlým konstruovaným předlohám, jsem pracoval se záběrem, který je možno nalézt jen díky přesnému pozorování reality. Stavba předlohy a figurální stafáž, tedy herce scény, jsem si nemohl připravit předem. Počítal jsem s tím, že něco zajímavého fotoaparátem zachytím a připravená scéna se přede mnou objeví. Zásadní součástí procesu mé práce tedy bylo pozorování a snaha co nejvíce vystihnout genia loci.
Film screenings in painting In his theoretical work and film storyboard artwork I had the opportunity to prepare the philosophical basis for the practical part of the thesis. I was inspired by many authors with different approaches to film and film footage contemplation. For me as a creator, it was important to work with what is well-known. I dealt with the question of whether he could reality that surrounds us, filmic look when she make her over. After previous experience of seeing the painting, which draws on the film composition and borrowing of foreign ideas, I decided - as well as a film director - search for compositions which can be seen in the reality around us. Following my bachelor thesis, which was purely monochromatic cycle, I now chose a color theme and I returned to the activities that precede the making of the film. Our eye can function as a film lens. A seemingly ordinary reality is for me a pretext for building atmospheric film scene. For a long time I wore a camera with me, which was ready to use the moment I discovered an interesting space or situation. Patterns for paintings I naturally found in my travels around the city. I specifically sought location, which could be part of an imaginary film. For me, the composition under sunny streets huddled different feeling and unfinished, something that comes and works below the surface of each image in parallel. I hope linking reality and personal paintings will boost the atmosphere as value added. Name Film screenings in painting refers to the vocabulary filmmakers, the author looks at the experiences around film composition. In my work I wanted to simulate the Czech local, peculiar atmosphere of the place. During the work, there was a change from the original plan, and that the originals are really own, nevypůjčené. Heroes paintings are everyday people with their personal stories. However, there is a blending and assimilation of different film genres. For example, an image with the workers and the working machine has a compositional compliance with the sci-fi film, light and story recall something that we could ever see. Compared painters who have the means to extensive designed templates, I worked with a range that can be found only through accurate observation of reality. Construction patterns and Figures, therefore, actor scene, I could not prepare in advance. I counted with the fact that something interesting camera ready to capture and scene appeared before me. A crucial part of the process of my work was therefore observation and effort as possible to capture the genius loci.
Description
Citation
LORENZ, P. Filmová projekce v malbě [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění. .
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Výtvarné umění - grafika
Comittee
prof. MgA. Petr Kvíčala (předseda) doc. Mgr. Art. Svätopluk Mikyta (člen) Mgr. Šárka Svobodová (člen) prof. akad. soch. Michal Gabriel (člen) doc. Mgr. Tomáš Medek (člen) MgA. Vasil Artamonov (člen) MgA. Tomáš Hlavenka (člen) doc. MgA. Luděk Rathouský (člen) MgA. Jiří Franta (člen) doc. MgA. Milan Houser (člen) PhDr. Pavel Ondračka (člen)
Date of acceptance
Defence
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO