• čeština
    • English
    • русский
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2013
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2013
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematický model ovládacího mechanismu turbodmychadla

The mathematical model of the operating mechanism for turbochargers

Thumbnail
View/Open
appendix-1.rar (811.5Kb)
final-thesis.pdf (1.741Mb)
review_65356.html (8.090Kb)
Author
Jakubec, Ján
Advisor
Zháňal, Lubor
Referee
Porteš, Petr
Grade
B
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomová práca je zameraná na vytvorenie matematického modelu kinematiky ovládacieho mechanizmu turbodúchadla DAVNT (Double-Axle Variable Nozzle Turbine) pre nastavovanie polohy lopatiek. Práca obsahuje krátky prehľad preplňovania a typov turbodúchadiel. Hlavná časť obsahuje matematický model, ktorý skúma správanie mechanizmu pri uvažovaní opotrebenia medzi jednotlivými členmi. Súčasťou je aj hodnotenie zmeny jednotlivých častí v uzloch mechanizmu spôsobených opotrebením a ich vplyv na mechanizmus vzhľadom k dôležitých parametrov charakterizujúcich mechanizmus. Hodnotenie je doplnené optimalizáciou parametrov. Záverečná časť obsahuje výpočet interných statických síl a hodnotenie umiestnenia aktuátora s ohľadom na zaťaženie mechanizmu.
 
The Diploma Thesis is focused to create the mathematical model of operating kinematic model for turbocharger DAVNT (Double Axle Variable Nozzle Turbine) for setting the position of vanes. The work contains a brief overview of supercharge and types of turbochargers. The main part contains a mathematical model which examines the behavior of the mechanism with considering of wear among the parts. It also includes assessment of changing in various parts of the nodes caused by mechanism wear and their influence on the mechanism due to important parameters which characterizes the mechanism. The evaluation is completed by optimizing the parameters. The final section contains the static calculation of internal forces and assessment of actuator position relative to mechanism load.
 
Keywords
turbodúchadlo, DAVNT, lopatky, opotrebenie, citlivostná analýza, interné sily, turbocharger, DAVNT, vanes, wear, analysis of sensitivity, internal forces
Language
čeština (Czech)
Study brunch
Automobilní a dopravní inženýrství
Composition of Committee
doc. Ing. Miroslav Havlíček, CSc. (předseda) doc. Ing. Pavel Novotný, Ph.D. (místopředseda) prof. Ing. Jiří Stodola, DrSc. (člen) Ing. Rudolf Franz (člen) doc. Ing. Miroslav Škopán, CSc. (člen)
Date of defence
2013-06-12
Process of defence
Diplomant seznámil komisi s průběhem řešení a výsledky své diplomové práce, zodpověděl otázky oponenta a vrámci rozpravy k diplomové práci zodpověděl následující dotazy: Objasněte, proč v grafech 21 a 22 chybí faktor "délka vnější tyče". Proč na str. 63 požadujete, aby byla hodnota optimalizačního kritéria rovna 1? Objasněte vztahy (121) a (124).
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/26290
Source
JAKUBEC, J. Matematický model ovládacího mechanismu turbodmychadla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.
Collections
  • 2013 [478]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV