Dvouválcový řadový vznětový motor s excentrickým klikovým mechanismem pro užitková vozidla
Two-cylinder inline diesel engine with an eccentric crank for commercial vehicles
Author
Advisor
Píštěk, VáclavReferee
Kaplan, ZdeněkGrade
DAltmetrics
Metadata
Show full item recordAbstract
Cílem této diplomové práce je pro zadané parametry vznětového motoru vyšetřit vliv excentricity na průběh síly mezi pístem a vložkou válce a na vyvážení klikového mechanismu. Dále pro zvolenou hodnotu excentricity navrhnout vhodné vyvážení klikového mechanismu s následnou pevnostní kontrolou s uvážením torzních kmitů. The goal of this master’s thesis is to examine the influence of eccentricity on the behaviour of forces between the piston and cylinder liner and on balancing of the crank mechanism for given parameters of the diesel engine. Another aim of this paper is to propose an appropriate balancing of the crank mechanism followed by stress analysis considering torsional vibration for a chosen value of eccentricity.
Keywords
dvouválcový vznětový motor, klikový mechanismus, excentricita, vyvažování, torzní kmitání, two-cylinder diesel engine, crank mechanism, eccentricity, balancing, torsional vibrationLanguage
čeština (Czech)Study brunch
Automobilní a dopravní inženýrstvíComposition of Committee
prof. Ing. Jiří Stodola, DrSc. (předseda) prof. Ing. Václav Píštěk, DrSc. (místopředseda) doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. (člen) Ing. Zdeněk Hinner (člen) Ing. Jiří Kubíček (člen)Date of defence
2015-06-16Process of defence
Pan Tomáš Černohous seznámil komisi s průběhem řešení, postupy, obsahem a závěry své diplomové práce. Zodpověděl otázky oponenta: 1) Není vhodné používat tečku jako symbol násobení, jak je tomu např. u jednotek v celém textu. Podobně nevhodné je uvádět jednotky u obecných vztahů. 2) Práce se zabývá dvouválcovým řadovým vznětovým motorem, proč je tedy na obr. 1, str. 12 obrázek klikového hřídele řadového pětiválce? 3) V nakreslených průbězích (např. obr. 8, str. 22) chybí sinová složka první harmonické zrychlení pístu, která u excentrického mechanismu vzniká. 4) Vztah (32) na str. 29 vyjadřuje okamžitou hodnotu třecího výkonu. Není však uvedeno, jak se stanoví střední hodnota třecího výkonu za celý pracovní oběh. Vysvětlete, jak byly vypočítány hodnoty uvedené v obr. 16 na str. 29! 5) Porovnáváte dvě možná uspořádání klikového hřídele z hlediska vyvážení setrvačných sil a jejich momentů. V obr. 28 na str. 43 je znázorněna i sinová složka momentu setrvačných sil posuvných částí I. řádu, příslušný matematický vztah (63) je však uveden pouze pro kosinovou složku. Proč chybí sinová složka?Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/39345Source
ČERNOHOUS, T. Dvouválcový řadový vznětový motor s excentrickým klikovým mechanismem pro užitková vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.Collections
- 2015 [428]