• čeština
    • English
    • русский
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • bakalářské práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2015
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • bakalářské práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2015
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skutečná energetická náročnost plug-in hybridů a elektromobilů v závislosti na místě provozu vozidla

Real consumption of primary energy of plug-in hybrid and electric cars

Thumbnail
View/Open
final-thesis.pdf (2.616Mb)
review_83670.html (9.780Kb)
Author
Bochníček, Ondřej
Advisor
Fišer, Jan
Referee
Pokorný, Jan
Grade
C
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Tématem bakalářské práce je posouzení energetické náročnosti elektromobilů a plug-in hybridů v závislosti na místě provozu a porovnání jednotlivých vybraných modelů s vozy s klasickým spalovacím motorem. Dalším kriteriem hodnocení jsou rovněž emise oxidu uhličitého, které vozidlo vyprodukuje při ujetí jednoho kilometru. Pro energetickou náročnost elektromobilů a plug-in hybridů je zásadní způsob výroby elektrické energie v dané zemi. Na základě informací o energetických mixech jednotlivých zemí, charakteristikách daných způsobů výroby elektřiny a spotřeb vybraných vozidel byla určena energetická náročnost vybraných vozidel a emise oxidu uhličitého na jeden ujetý kilometr vozidla. Z vypočtených dat vyplývá, že nejnižší energetické nároky mají elektromobily provozované v zemích s velkým zastoupením obnovitelných zdrojů energie nebo jaderných elektráren. Naopak nejhorší podmínky jsou v zemích s výrazným podílem fosilních paliv na výrobě elektrické energie. Z porovnání jednotlivých elektromobilů a plug-in hybridů s klasickými automobily vyplývá, že elektromobily či plug-in hybridy jsou v době psaní této práce prakticky ve všech posuzovaných regionech energeticky úspornější a produkují rovněž méně emisí oxidu uhličitého.
 
The topic of bachelor thesis is to evaluate a consumption of primary energy in electric cars and plug-in hybrids depending on the place of the operation and also to compare a particular representative with similar classic cars with combustion engine. Another criterion used for evaluation is the emission of carbon dioxide for one driven kilometer. For the consumption of primary energy in electric cars and plug-in hybrids is essential to know how is the electricity produced in the chosen area. With the energy mix of each state, characteristics of given ways of producing electricity and consumptions of selected cars the consumption of primary energy of selected cars and emission of carbon dioxide for one driven kilometer were determined. From the computed data results, that the lowest energy consumption have the electric cars driven in countries with dominant representation of renewable energy sources. Conversely the worst conditions are in the countries with high part of fossil fuels in electricity production. From the comparison of single electric cars and plug-in hybrids with classic cars results that electric cars or plug-in hybrids are at the time of writing this thesis practically in all cases more energy efficient and also produce less emission of carbon dioxide.
 
Keywords
elektromobil, plug-in hybrid, energetická náročnost, emise oxidu uhličitého, srovnání, electric car, plug-in hybrid, consumption of primary energy, emission of carbon dioxide, comparison
Language
čeština (Czech)
Study brunch
Základy strojního inženýrství
Composition of Committee
prof. Ing. Josef Štětina, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Jaroslav Katolický, Ph.D. (místopředseda) doc. Ing. Michal Jaroš, Dr. (člen) Ing. Vladimír Krejčí, Ph.D. (člen) doc. Ing. Pavel Charvát, Ph.D. (člen)
Date of defence
2015-06-22
Process of defence
Student zodpověděl všechny otázky oponenta. Doc. Štětina a doc. Jaroš se dotázali k metodice EROEI a její definici. Dr. Krejčí se dotázal k výpočtu návratnosti elektromobilů. Doc. Štětina se dotázal k výhodnosti použití elektromobilů v různých klimatických oblastech. Dr. Charvát se zeptal na faktory ovlivňující nabíjení baterie v elektromobilu. Doc. Jaroš vytknul formální nedostatky a chybějící závěry v práci.
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/40266
Source
BOCHNÍČEK, O. Skutečná energetická náročnost plug-in hybridů a elektromobilů v závislosti na místě provozu vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.
Collections
  • 2015 [577]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV