• čeština
    • English
    • русский
    • Deutsch
    • français
    • polski
    • українська
  • українська 
    • čeština
    • English
    • русский
    • Deutsch
    • français
    • polski
    • українська
  • Ввійти
Перегляд матеріалів 
  •   Головна сторінка DSpace
  • Závěrečné práce
  • dizertační práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2011
  • Перегляд матеріалів
  •   Головна сторінка DSpace
  • Závěrečné práce
  • dizertační práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2011
  • Перегляд матеріалів
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Snižování vibrací a akustických emisí pohonných jednotek aplikací virtuálního motoru

Vibration and Acoustic Emission Reduction of Powertrains using Virtual Engine

Thumbnail
Переглянути
final-thesis.pdf (4.654Mb)
thesis-1.pdf (1.832Mb)
review_41988.html (2.124Kb)
Автор
Svída, David
Advisor
Píštěk, Václav
Referee
Kovář, Rudolf
Dundálek, Radim
Kovář, Rudolf
Dundálek, Radim
Grade
P
Altmetrics
Metadata
Показати повний опис матеріалу
Короткий опис(реферат)
Disertační práce řeší problematiku vibrací klikového ústrojí spalovacích motorů, metody jejich analýz a následného snižování aplikací výpočtových modelů, využitelných již v prvních fázích vývoje nové pohonné jednotky. Je zaměřena především na vytvoření postupu pro určení parametrů zobecněného více prvkového viskoelastického modelu pryžového torzního tlumiče pro klikové hřídele spalovacích motorů. V první části byla na základě vyhodnocení odezvy volného tlumeného kmitání zjištěna teplotní závislost modulu pružnosti ve smyku a ztrátového součinitele na teplotě. Pomocí optimalizační metody byly následně vypočítány parametry viskoelastického modelu pro dva tlumiče o různých tvrdostech pryže. Ze znalosti předchozích hodnot je spočítán průběh rozložení teplot uvnitř pryžového segmentu během harmonickém kmitání. V rámci práce byla vytvořena nadstavba výpočetního systému Matlab/Simulink ve které byl výpočtový model viskoelastického pryžového tlumiče ověřen a porovnán s měřením. V průběhu práce byla provedena řada měření na vznětovém spalovacím motoru v celém provozním otáčkovém spektru. Průběhy kmitání klikového hřídele byly změřeny laserovými snímači POLYTEC a B&K. K zjištění rozložení teplot na povrchu tlumiče byla použita termovizní kamera Infratec VarioCAM a pro potřeby výpočtového modelu provedena indikace spalovacích tlaků ve válci analyzátorem SMETEC Combi. Všechny měřicí procedury jsou v práci přehledně popsány.
 
Doctoral thesis deals with combustion engine cranktrain vibrations and vibration analysis methods. The work applies new computational models aimed at powertrain vibration decrease. The computational models can be used in the first stages of powertrain development. Temperature dependences of the rubber shear modulus and loss factor characteristic are found by response analysis of the free damped vibrations in the first part of the thesis. Viscoelastic model parameters of two dampers with different rubber hardness are calculated using optimization methods. Temperature distribution inside the rubber part during the harmonic oscillation is calculated with the knowledge of previous values. Computational models together with a user interface are assembled in Matlab/Simulink software tool. Computational model results of the viscoelastic rubber damper are verified by measurements on a prototype diesel engine in the whole operating engine speed range. Torsional vibrations of the crankshaft with torsional damper are measured by POLYTEC laser rotational tools. The temperature distribution on the damper surface is obtained by Infratec VarioCAM thermographic system. Combustion pressures in the cylinder are measured by SMETEC Combi indication tools. Both the temperature distributions and combustion pressures are used for computational purposes. All the measurement procedures are described also in the thesis.
 
Keywords
torzní tlumič, pryž, měřicí systém, výpočtový model, modul pružnosti ve smyku, termovize, indikace, torsional damper, rubber, measurement system, rubber shear modulus, thermographic system, in cylinder indication
Language
čeština (Czech)
Study brunch
Konstrukční a procesní inženýrství
Composition of Committee
prof. Ing. Jiří Stodola, DrSc. (předseda) prof. Ing. Rudolf Kovář, CSc. (člen) Ing. Radim Dundálek, Ph.D. (člen) doc. Ing. Zdeněk Kaplan, CSc. (člen) doc. Ing. Pavel Novotný, Ph.D. (člen)
Date of defence
2011-06-29
Process of defence
Autor v DP vytvořil metodiku pro určení parametrů modulů torzního tlumiče, dále byl vytvořen výpočtový model hnacího ústrojí vznětového spalovacího motoru. Za významný přínos pokládá komise praktické měření vybraných parametrů na spalovacím motoru v provozním otáčkovém spektru (průběhy kmitání klikového hřídele, rozložení teplot na povrchu tlumiče, indikace spalovacích tlaků aj.) a jejih porovnání s navrženými modely.
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
URI
http://hdl.handle.net/11012/4171
Source
SVÍDA, D. Snižování vibrací a akustických emisí pohonných jednotek aplikací virtuálního motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.
Collections
  • 2011 [40]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Контакти | Зворотній зв'язок | Theme by @mire NV
 

 

Перегляд

Всі матеріалиФонди та колекціїЗа датою публикаціїАвториЗаголовкиТемиКолекціяЗа датою публикаціїАвториЗаголовкиТеми

Мій профіль

ВвійтиЗареєструватися

Статистика

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Контакти | Зворотній зв'язок | Theme by @mire NV