Uplatnění nástrojů a metod strategického řízení

Abstract
Cílem disertace je ověřit existenci vztahu mezi využitím analytických nástrojů strategického řízení a výkonností podniků. Za tímto účelem bylo třeba nejdříve definovat množinu analytických nástrojů strategického řízení, které jsou v soudobé praxi našich firem nejčastěji používané a nalézt způsob, kterým lze hodnotit výkonnost podniků. K tomuto účelu byly připraveny dva výzkumy: výsledkem prvního bylo zjištění nejčastěji používaných analytických nástrojů strategického řízení a faktorů, které jejich využití ovlivňují, t.j. jejich znalost, spokojenost s nimi a velikost podniků. Výsledkem druhého výzkumu bylo navržení nového způsobu multikriteriálního hodnocení podnikového výkonu. Pomocí analýzy hlavních komponent (principal component analysis) byly definovány čtyři skupiny ukazatelů, které umožňují komplexní posouzení podnikového výkonu: ukazatele finanční výkonnosti, konkurenční pozice, orientace na zákazníky a organizační integrity. S použitím regresní analýzy (stepwise regression analysis) byl prokázán pozitivní vliv využití analytických nástrojů strategického řízení na výkonnost podniků.
The aim of this dissertation is to identify and explore the relationships between strategic management tools and techniques and organizational performance. Therefore, at first it was necessary to define the set of strategic management tools and techniques that are most frequently used in current managerial practice among Czech companies, as well as to find a way of measuring organizational performance. Two empirical researches have been conducted: the result of the first research was the identification of the most popular management tools and techniques as well as factors which influence their utilization, namely managerial awareness, satisfaction with them and company size. As a result of the second research, a multidimensional framework of company performance measurement was proposed. Using principal component analysis, four groups of organizational performance outcomes were indicated: financial performance, competitive positioning, customer orientation and organizational integrity. By using stepwise regression analysis, the research confirms that the utilization of strategic management tools and techniques has a positive impact on organizational performance outcomes.
Description
Citation
AFONINA, A. Uplatnění nástrojů a metod strategického řízení [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2015.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
en
Study field
Řízení a ekonomika podniku
Comittee
prof. Ing. Alena Kocmanová, Ph.D. (předseda) prof. RNDr. Jiří Hřebíček, CSc. (člen) doc. Ing. Zdeňka Konečná, Ph.D. (člen) prof. Ing. Karel Rais, CSc., MBA, dr. h. c. (člen) doc. Ing. Marek Zinecker, Ph.D. (člen) doc. Ing. Lea Kubíčková, Ph.D. (člen) doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc. (člen) prof. Ing. Jaroslav Světlík, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2015-11-20
Defence
Doktorandka uspokojivě odpověděla na položené otázky oponentů: - Bylo třeba testovat vztah mezi používáním nástrojů a technik a spokojenosti s nimi? Nevyplynulo by toto logicky? - Pomocí testování hypotéz studentka určuje pozitivní vztah mezi používáním strategických 2 nástrojů a technik a povědomím o těchto technikách. Nelze toto odvodit i pouhou dedukcí – pokud o technice nemám povědomí, těžko ji mohu ve firmě využívat.- V rámci druhého šetření mezi podniky zpracovala studentka data z 230 podniků. Vzorek respondentů pak blíže charakterizuje pouze dle velikosti společnosti. Nebylo by na škodu doplnit další identifikační údaje, např. z jakých odvětví byli respondenti zastoupeni, neboť tato data má autorka jistě k dispozici (viz např. otázka č. 6, dotazník, str. 134 v přílohové části práce) a dále ze získaných dat identifikovat rozdíly ve využívání nástrojů a technik strategického managementu mezi podniky působícími v různých odvětvích národního hospodářství. (Jsou na tom s využíváním těchto nástrojů stejně podniky působící např. v zemědělství a podniky strojírenské?) - V práci je též zmíněno (str. 75), že druhé šetření mezi podniky se zaměřovalo primárně na velké firmy. Znamená to tedy, že data z 35 malých podniků a 74 podniků středních nebyla zpracována? Nebo to je třeba chápat tak, že při rozesílání dotazníků se autorka snažila dotazník poslat zejména velkým podnikům? - Jakým způsobem doktorandka vybírala faktory jako vstupní proměnné pro analýzu? - Byla například vybrána spokojenost zákazníků z otázky 8 nebo růst spokojenosti zákazníků z otázky 10? - Je vůbec vhodné kombinovat faktory ze dvou otázek, které používají rozdílnou škálu? - V práci zmiňujete podobné výzkumy uskutečněné v některých arabských zemích a Velké Británii. Jsou známy i některé výzkumy v této oblasti ze zemí tzv. post-sovětského bloku, a pokud ano, jak by dopadla ČR ve vzájemném srovnání a jak dopadlo srovnání s výzkumem uskutečněním v UK? - Na str. 51 uvádíte, že k ověření úrovně konzistence a reliability jste použila Cronbachovo alfa. Tato hojně využívaná statistická metoda však může při její aplikaci skrývat určitá úskalí. Tušíte jaká? - Je možno pro malé a střední podniky určit, jaké nástroje strategického managementu využívají, které nevyužívají a proč? Teze disertační práce budou publikovány v souladu se směrnicí rektora (Studijní a zkušební řád VUT v Brně, čl. 43 odst. 3).
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO