• čeština
    • English
    • русский
    • Deutsch
    • français
    • polski
    • українська
  • français 
    • čeština
    • English
    • русский
    • Deutsch
    • français
    • polski
    • українська
  • Ouvrir une session
Voir le document 
  •   Accueil de DSpace
  • Sborníky z konferencí
  • Fakulta architektury
  • Konference doktorského studia
  • XI. Vědecká konference doktorandů
  • Voir le document
  •   Accueil de DSpace
  • Sborníky z konferencí
  • Fakulta architektury
  • Konference doktorského studia
  • XI. Vědecká konference doktorandů
  • Voir le document
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hudební myšlení v architektuře

Thumbnail
Voir/Ouvrir
20-23_lukasova.pdf (168.3Ko)
Date
2007
Auteur
Lukášová, Markéta
Altmetrics
Metadata
Afficher la notice complète
Résumé
Hudba i architektura jsou umění rozdílná svou odlišnou povahou, hudba je umění časové (umění pohybu a následnosti) a múzické (prostředkem působení je zvukové gesto) a architektura umění prostorové ( umění klidu a kladení vedle sebe) a obrazové (prostředkem působení je prostorový obraz) [1]. Avšak obě umění jsou si podobná užíváním některých společných kompozičních prostředků i samotným procesem komponování. Známá označení jako: „architektura je zkamenělá hudba“ a „hudba je znějící architektura“ ukazují na provázanost obou umění. Hudební tektonika je význam přenesený z prostorově organizovaného stavebního celku na uspořádání hudební skladby, která podléhá určitým pravidlům a probíhá a je vnímána v čase. Člověk nevnímá pouze jednotlivá seskupení tónů, akordů, dynamické změny apod., ale spojuje je za pomoci paměti a zkušenosti do větších celků, ve kterých teprve může pochopit stavbu hudebního díla, jeho smysl, hierarchii a význam jednotlivostí. Ono propojení celku a detailů v organizovaném díle je vlastní také architektuře, přičemž svou roli zde hraje i čas, neboť člověk vnímá kompoziční principy architektury při svém pohybu prostorem v čase: „...statická povaha zkonstruovaného prostoru získává perspektivní rozměr prostřednictvím zkušenosti a očekávání. Architekturu lze ocenit teprve tehdy, když z velikosti vystoupí měřítko, z hmoty světlo a z času rytmus, barva a tónina. Podobně jako architektura závisí na tajuplné naléhavosti hudby, kterou jí dává prostor, tak hudba závisí na architektuře, s jejíž pomocí udržuje slyšitelné i neslyšitelné v čase. Bez hudby by se architektura úplně vytratila. Jestliže architekturu zredukujeme na pouhou materiální skutečnost, vznikne město hluku.“ Daniel Libeskind
URI
http://hdl.handle.net/11012/56779
Document type
Peer reviewed
Document version
Final PDF
Source
XI. Vědecká konference doktorandů. 2007 s. 20-23. ISBN 978-80-214-3405-9
Collections
  • XI. Vědecká konference doktorandů [12]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contactez-nous | Faire parvenir un commentaire | Theme by @mire NV
 

 

Parcourir

Tout DSpaceCommunautés & CollectionsPar date de publicationAuteursTitresSujetsCette collectionPar date de publicationAuteursTitresSujets

Mon compte

Ouvrir une sessionS'inscrire

Statistiques

Statistiques d'usage de visualisation

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contactez-nous | Faire parvenir un commentaire | Theme by @mire NV