Neužitečné věci

Abstract
Neužitečné věci. V malbě zátiší se dlouhodobě zabývám nejrůznějšími, více či méně trashovými předměty, přičemž čerpám ze zkušenosti se svým otcem, který trpí obsesivní kompulsivní poruchou hromadění věcí. Často se také obracím k objektům samotným. Můj zájem zároveň úzce souvisí s tím, jak je s pojmy předmět, objek a artefakt zacházeno v umění. Od tradice nápodoby skutečnosti, přes rady-made, po otázku technické reprodukovatelnosti či virtuální reality věcí. Jako ustřední motiv jsem vybrala část karoserie Tatry 613, která v sobě nese veškerou výpověď o ,,bezvýchodně neužitečné " situaci, ve které se nachází. Zároveň je to objekt monumentální a vizuálně velice estetický. Přece je však mým záměrem nespokojit se s principem redy-made. Otázku o uměleckém díle, jako zprostředkovateli umění a jeho zdánlivě neužitečném produkování a reprodukování se, se chci pokusit rozvířít dalším takovým sporným aktem. Proto vytvářím tomuto objektu kartonovou kopii 1:1, klasickými modelářskými postupy, čímž bude zmnožená nejen estetická stránka věci, ale i samotná neužitečná situace. Narozdíl od kovové karoserie, ta papírová zcela ztrácí potenciál být někdy znovu použitelnou. A copak teprve znamená taková neužitečnost ve chvíli, kdy na tyto objekty začneme pohlížet, jako na umění.
Useless things. I normally use trash things like pattern in painting still life. My father suffers from obsessive compulsive disorder – accumulation of things. In addition to painting, I also work with objects themselves. My interest also closely related to how the concepts of the subject, object and artifact are appliing in contemporary art. There are the tradition of imitation fact, principle of ready-made, the issue of technical reproducibility and virtual reality of things in history of art. As a central theme of my thesis, I selected the part of bodywork Tatra 613, which carries all the testimony about ,,useless and hopeless "situation in which it is located. It is also an object monumental and visually very aesthetic. Yet it is not my intention to settle for the principle of redy-made. Asked about artwork as intermediaries art and its seemingly useless producing and reproducing, I want to try to create another such usless situation. That's why I make a cardboard copy (1: 1) of this object. I also make video with motive 3D copy of the same object. I like to create some voltage between that useless object and valuable art practice. I think, it does not just mean such futility when these objects will be viewed as an art.
Description
Citation
MALOUŠKOVÁ, D. Neužitečné věci [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění. .
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Výtvarná tvorba
Comittee
MgA. Vasil Artamonov (předseda) MgA. Tomáš Hlavenka (člen) doc. MgA. Luděk Rathouský (člen) MgA. Jiří Franta (člen) prof. akad. soch. Michal Gabriel (člen) doc. Mgr. Tomáš Medek (člen) prof. akad. soch. Jan Ambrůz (člen) doc. Mgr. Pavel Korbička (člen) doc. Mgr. Jan Zálešák, Ph.D. (člen) Jiří Ptáček (člen) doc. akad. mal. Petr Lysáček (člen)
Date of acceptance
Defence
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO