Nepřímé měření momentu na výstupu převodovky zatěžovacího pohonu
Indirect torque measurement in the output of load drive
Author
Advisor
Ondrůšek, ČestmírReferee
Cipín, RadoslavGrade
BAlternative metrics PlumX
http://hdl.handle.net/11012/80744Altmetrics
http://hdl.handle.net/11012/80744
http://hdl.handle.net/11012/80744
Metadata
Show full item recordAbstract
Pro zatěžování pohonných jednotek bagrů je nutné použít elektromechanické zátěže s vysokým krouticím momentem až 16 000 Nm v nízkém rozsahu otáček (0 až 150) ot/min při výkonu maximálně 50 kW. Elektromechanickou zátěž tvoří sestava asynchronního dynamometru s naklápěcím systémem měření momentu ve spojení s čelní třístupňovou převodovkou. Dynamometr je napájen měničem s vektorovým řízením. Pro určení krouticího momentu na výstupu převodovky je nutné provést korekci a zohlednit vliv provozní teploty a provozních otáček. Experimentálním odměřením těchto vlivů a závislostí je možné vytvořit matematický model, který lze implementovat do napájecího měniče pro regulaci momentu na výstupu převodovky. Cílem diplomové práce je popsání stručného návrhu zatěžovacího pohonu, návrh a provedení experimentálního měření účinnostních map a vyhodnocení vlivu nelinearity účinnosti převodovky. For loading of excavator drive units, it is necessary to use electromechanical loads with a high torque up to 16,000 Nm in a low speed range from 0 to 150 min-1 with a maximum output of 50 kW. The electromechanical load consists of an asynchronous dynamometer assembly with a tilting torque measurement system in conjunction with a front three-speed gearbox. The dynamometer is powered by a converter with vector control. To determine the torque at the gearbox output, a correction must be made and the influence of operating temperature and operating speed must be taken into account. Experimental measurement of these influences and dependencies makes it possible to create a mathematical model that can be implemented in the power converter for torque control at the output of the gearbox. The aim of the master thesis is a brief design of the loading drive, design an implementation of experimental measurement of efficiency maps and evaluation of the influence of inefficiency of gearbox efficiency.
Keywords
Pohon, zatěžovací charakteristika, účinnost, účinnostní mapa, moment, ztráty, nepřímé měření, asynchronní dynamometr., Drive, load characteristics, efficiency, map of efficiency, torque, loss, indirect measurement, asynchronous dynamometer.Language
čeština (Czech)Study brunch
Silnoproudá elektrotechnika a výkonová elektronikaComposition of Committee
doc. Ing. Čestmír Ondrůšek, CSc. (předseda) doc. Ing. František Veselka, CSc. (místopředseda) Ing. Jiří Valenta, Ph.D. (člen) doc. Ing. Petr Voženílek, CSc. (člen) Ing. Martin Mach, Ph.D. (člen) Ing. Miroslav Skalka, Ph.D. (člen) Ing. Miloš Pěnička (člen) Ing. Petr Huták, Ph.D. (člen) Ing. Dalibor Červinka, Ph.D. (člen)Date of defence
2018-06-05Process of defence
Student na úvod seznámil komisi s cíli semestrálního projektu a diplomové práce a definoval požadavky na zkušební pohony. Poté představil svoje řešení dynamometrovny a prezentoval výsledky provedené oteplovací zkoušky. Na závěr provedl přehledné shrnutí výsledků v trojrozměrných účinnostních mapách. Na základě poznatků pak navrhl vhodný popis matematického modelu. Student zodpověděl na otázky oponenta. V závěrečné všeobecní diskuzi byly zodpovězeny všechny otázky.Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/80744Source
JELÉNEK, M. Nepřímé měření momentu na výstupu převodovky zatěžovacího pohonu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.Collections
- 2018 [348]