• čeština
    • English
    • русский
    • Deutsch
    • français
    • polski
    • українська
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
    • Deutsch
    • français
    • polski
    • українська
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2018
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2018
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stanovení spektra zatížení a únavové životnosti malého dvoumístného kompozitního letounu

Development of loading spectra and fatigue life analysis of small two-seat composite aircraft

Thumbnail
View/Open
review_109680.html (11.29Kb)
final-thesis.pdf (5.726Mb)
Author
Daňko, Matúš
Advisor
Augustin, Petr
Referee
Juračka, Jaroslav
Grade
A
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Daná diplomová práca sa zaoberá návrhom metodiky výpočtu únavovej životnosti kompozitného lietadla. Úvod práce je venovaný požiadavkám predpisov aplikovateľných pre ľahký letúň. Veľká čast práce je venovaná samotnému postupu výpočtu únavovej životnosti, návodu k vykonaniu únavových skúšok vzorkov. Práca poukazuje na možné spôsoby analýzy dát a kritické prvky konštrukcie z hľadiska únavy. Záver práce je venovaný návrhu únavovej skúšky vrátane návrhu zaťažovacieho stendu a sekvencie. Daná kapitola poskytuje taktiež náhľad na zavedenie umelých defektov do konštrukcie a postup experimentálneho preukázania únavovej životnosti.
 
Primary goal of this thesis is to present proposed method for fatigue life evaluation applicable to light composite aircraft. The first chapter of this thesis is focused on certification specifications and requirements for fatigue life proof of structure. Significant part of this thesis is dedicated to fatigue life evaluation and guideline how to proceed in evaluation of fatigue data. Thesis also points out on possible methods of statistical fatigue data analysis and critical parts of structure in means of fatigue life. The last part of thesis is focused on design of experimental evaluation of structure including test rig and load sequence. This chapter also provides inside into possible means of introducing artificial defects into the structure.
 
Keywords
únavová životnosť, kompozit, s-n krivka, CLD, fatigue life, composite, s-n curve, CLD
Language
slovenština (Slovak)
Study brunch
Stavba letadel
Composition of Committee
prof. Ing. Antonín Píštěk, CSc. (předseda) doc. Ing. Ivo Jebáček, Ph.D. (místopředseda) doc. Ing. Luboš Janko, CSc. (člen) doc. Ing. Josef Klement, CSc. (člen) doc. Ing. Karel Třetina, CSc. (člen) Ing. Miroslav Pešák (člen) Ing. Robert Theiner, Ph.D. (člen) doc. Ing. Vladimír Daněk, CSc. (člen)
Date of defence
2018-06-12
Process of defence
Zdůvodněte aplikaci kumulace poškození v Palgrem-Milerově pravidle o hodnotě 0,1 a následné zvyšování spektra součinitelem LEF uváděné na str 95? Jak jste došel k závěru na str 94, že je třeba simulovat 14 životů konstrukce? Obě otázky student zodpověděl.
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/81647
Source
DAŇKO, M. Stanovení spektra zatížení a únavové životnosti malého dvoumístného kompozitního letounu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Collections
  • 2018 [485]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV